Bördan är nu på Lyly
Om arbetsmarknadsförhandlingarna ska fortsätta måste FFC:s Lauri Lyly övertala transportfacket att vara med.
Centralorganisationerna träffades på måndagsförmiddagen men satt inte längre än en timme.
Orsaken är att transportfacket AKT meddelat att det hoppar av den centrala uppgörelsen.
– Vi beslöt att invänta hur det går med postkonflikten, säger Lauri Lyly och medger att pressen på honom från de andra parterna är stor.
– Det kom en stark vädjan från övriga håll, säger Lyly och avser frågan om att få med transportarbetarna.
– Bollen är nu hos FFC, säger EK:s Jyri Häkämies, som hoppas att en lösning i postkonflikten - och att undgå de stödstrejker som AKT aviserat - skulle öppna möjligheterna att börja om.
Men det gäller också för Lyly att på egen hand idka övertalning. FFC:s styrelse sammanträder inte förrän om en vecka.
– Det kan inte vara så, att till exempel stuvarna säger att de inte är med och skär i kostnaderna då barnmorskorna är med, säger Häkämies då han motiverar kravet att alla ska vara med.
Men han är inte tvär då det gäller tidtabellen utan signalerar att EK är beredd att ge FFC tid att ena sina led.
– Vi har nästa möte inprickat på onsdag, säger han, men tillägger att saken är öppen för diskussion., och att det inte är en bakre gräns.
Också Akavas ordförande Sture Fjäder anser att alla förbund borde vara med.
– Det här är inte vilken uppgörelse som helst, det handlar om att få ett svar till regeringen som skulle mota de aviserade tvångslagarna.
– När det är dåliga tider behövs ännu mer solidaritet. Om vi är tvungna att fatta beslut som är svåra för löntagarna kan det inte finnas en grupp som bara säger att de inte är med. Det kan leda till sprickor och att fler undrar varför man då ska ställa upp, säger Fjäder.
STTK:s Antti Palola säger att det inte är hans ärende att tala om för transportfacket vad det ska göra, men vidhåller att det är mycket viktigt att få till stånd en uppgörelse för att bromsa regeringens lagpaket, som lagstiftningsvägen skulle sätta gränser för vad branscherna får avtala om till exempel semesterersättning och söckenhelger.
Situationen är avvaktande, eftersom det finns bedömningar att orsakerna bakom transportfackets drag inte är klara.
AKT meddelade om sin reträtt som en reaktion på att EK gick ut med nyheten om sin stadgeändring, som innebär att EK inte gör centraliserade löneuppgörelser efter april 2016. Det inverkar inte på de nuvarande förhandlingarna, enligt EK, men tidpunkten för publiceringen ledde till transportfackets reaktion.
Inom EK säger bedömare att det handlar om ett "svepskäl", och att transportfacket varit svårt redan tidigare under processen och möjligen väntat på en orsak att hoppa av för andra gången.
Samtidigt är transporten, som tangerar Finlands export, uttryckligen viktigt för EK att ha med.
Akavas Sture Fjäder säger också att det kan ligga andra orsaker bakom brytningen.
– Att EK inte vill ha centrala uppgörelser har vi vetat redan länge, men när det gäller en stadgeändring kunde man kanske ha väntat med publiceringen. Egentligen borde det inte påverka, eftersom den här uppgörelsen ändå kan göras, och jag tror inte EK slutar helt med trepartssamarbete, säger Fjäder.
Men det har påverkat i och med AKT:s reaktion?
– Jag tror det är mycket annat i bakgrunden, som poststrejken. Det här är ett mönster vi har sett förr också, som under ramavtalet. Det är inget nytt.
Parterna i poststrejken ska ta ställning till riksförlikningsmannens medlingsbud senast klockan 14 på måndagen.