Ryska kunder svek Stockmann
Stockmann och andra finländska företag borde satsa på näthandel i Ryssland i framtiden. Handeln på nätet är den som växer snabbast där just nu, visar ryska handelssiffror.
Den kundgrupp Stockmanns varuhus i Ryssland riktat sig till, en välavlönad högre medelklass, är den som fått känna av de ekonomiska svårigheterna hårdast. Samtidigt som reallönerna sjunkit har rubelns kurs försvagats och möjligheterna att köpa dyrare, utländska varor har minskat.
Enligt en färsk undersökning har de ryska konsumenterna de senaste åren antingen övergått till att köpa billigare inhemska varor eller valt att köpa färre dyra, utländska produkter.
– Det är det här som varit Stockmanns problem, priset på de varor varuhusen erbjuder känns högt, säger Mirja Tiri, vd för den finsk-ryska handelskammaren i Helsingfors.
Tiri konstaterar att ett företag inte kan lägga om sitt varusortiment och övergå till billigare varor hur som helst utan att skada sin image. Och Stockmann uppfattas i Ryssland som ett varuhus för välbärgade.
Handeln minskat mest
Även om bolaget nu drar sig tillbaka från den ryska marknaden finns alla möjligheter att komma igen när tiderna blir bättre, för Ryssland var under de goda åren en lukrativ marknad för finländsk handel, påpekar hon. I och med att fastigheterna i Nevsky Centre i S:t Petersburg blir kvar är inte alla dörrar till marknaden stängda.
– Näthandeln är en annan möjlighet, den växer så att det knakar i Ryssland just nu. Både Stockmann och andra detaljhandlare borde satsa på att utveckla den, säger Tiri.
Stockmann är det finländska företag inom handeln som tagit mest stryk då den ryska ekonomin rasat de senaste åren. S-gruppens Prisma har stängt ett par varuhus, medan K-gruppen med sina mindre affärer till och med planerar en nyetablering.
Tiri påpekar att varusortimentet i de här affärerna ändå är ett annat än hos Stockmann. Prisma har till exempel tagit in mycket lokalproducerat, medan K-affärerna främst säljer dagligvaror.
Statistik från finsk-ryska handelskammaren visar att handeln mellan Finland och Ryssland överlag minskat i år jämfört med fjolåret. Handeln är den enskilda bransch som minskat mest, medan till exempel industrin dragit ner sin verksamhet betydligt mindre. Rubelns svaga kurs, men också politisk instabilitet är de skäl handelskammarens medlemmar anger för att dra ner aktiviteten.
– Det är stor skillnad mellan olika branscher då det gäller hur de ser på framtiden, men på vissa håll tror man att botten nu är nådd i handeln med Ryssland.
Det ryska bolaget AO Stockmann sysselsätter cirka 2 300 personer som övergår till den nya ägaren. Köpesumman är fem miljoner euro.