Stockmann satsar digitalt
Varuhuset Stockmann gör som många andra, satsar på det digitala. Nätbutiken är en sektor, den digitala provhytten en annan. Nu firar flaggskeppet, huset i hörnet av Alexandersgatan och Mannerheimvägen, 85 år.
Kommersen på varuhuset speglar något av tilltron till den allmänna ekonomiska utvecklingen i Finland, men några planer på att ge upp och lägga ned har man inte. Tvärtom, utvecklingsdirektör Tove Westermarck ser en lysande framtid.
– Vi förnyar, förändrar och utvecklar men varuhuset ska förbli ett mångsidigt varuhus, och helst ska man uppfatta varuhuset som en oas rik på upplevelser. Nu ska vi främst lägga fokus på vår styrka som ligger i kosmetika, mode, hem och livsmedel, säger hon och hänvisar samtidigt till nya vd:n, svensken Per Thelin som arbetar enligt principen om att varje kvadratmeter ska vara lönsam.
Eget och andras
Stockmann bygger verksamheten på två funktioner, retail och real estate, som i princip betyder dels försäljning i egen regi dels hyresgäster som står för ett visst utbud. Exempel på nya hyresgäster är brittiska leksaksbutiken Hamleys som har tagit över Stockmanns egen leksaksavdelning.
– Uppdelningen är i dag att 70 procent är eget och 30 är koncept som kommer utifrån. Och vi ska hålla ungefär den balansen, säger Westermarck.
Meningen är att bredda och förbättra utbudet i nätbutiken under nästa år, och så är alla försäljare numera digitala. Samtliga bär på en pekplatta och kan snabbt leta upp storlekar, utbud i de andra varuhusen och göra beställningar.
– Och på några avdelningar finns digitala provhytter. Det är bara att kalla på försäljaren för att få en annan storlek. Responsen har varit väldigt positiv.
Och respons får Stockmann. Kunderna är vana att reagera och kräva, och inget undgår stamkunderna, inte ens tillståndet i fiskbassängen.
I bassängen, som hör till originalinventarierna från 1930, simmar än i denna dag en handfull fiskar och är fortfarande en av sevärdheterna i huset. En ystert röd fisk har drabbats av svullen buk och många oroliga kunder har slagit larm.
– Så nu är fisken under specialbevakning och kontinuerlig uppsyn.
Avdelningar ska bli logiska
På sikt ska varuhuset även granska möjligheterna att bygga upp bättre logik i våningarna så att avdelningarna är tematiskt mer genomtänkta än nu då man till exempel går från damskor till kaffemaskiner.
– Aktuellt är även arbetet med att förnya stamkundssystemet och det sker under 2016, säger Tove Westermarck.
Varuhuset har upplevt många renoveringar och ombyggnader, och från 11 600 kvadratmeter år 1930 har butiksytan vuxit till rejält över 50 000 kvadratmeter.