"Jobba snabbt, testa och förbättra"
– Vi sitter inte i åratal och utvecklar en produkt, utan försöker snabbt få ut den och ser hur användarna reagerar. Sedan förbättrar vi, säger Daniel Schneider, ansvarig för Zalandos app-utveckling.
Näthandelsföretaget Zalando har hittills rekryterat 25 personer till sitt teknologicenter i Helsingfors, som öppnade i augusti. Under det första året är målet 50 anställda, och därefter ännu fler.
Daniel Schneider, som är ansvarig för Zalandos app-utveckling, säger att nivån på kunnandet är hög bland de nyanställda och att den samlade erfarenheten är bred.
Inledningsvis är Helsingforsenheten fokuserad på att utveckla näthandelsföretagets nya mobilapp för kunderna. Förhoppningen är att den ska lanseras ännu i år.
Själv är Schneider baserad i Berlin där hans team bedriver konsumentforskning, utarbetar konceptet och definierar vad som ska göras, medan den tekniska app-utvecklingen sker i Helsingfors.
Schneider avslöjar inte alla detaljer, men säger att man velat frångå ett upplägg där appen enbart är en klädkatalog i elektronisk form. I stället försöker man strukturera innehållet i temahelheter som bröllop, affärslivet, en dag på stranden, och så vidare.
I anslutning ska finnas engagerande artiklar om respektive tema.
Inspiration
– Det ska vara material som gör att kunderna vill öppna sidan varje dag. Vet man inte vad man söker så ska appen ge inspiration. Vi försöker få både användarna och bloggare engagerade, samt få varumärkena att beskriva sina produkter bättre, säger Schneider.
På lång sikt har Zalando olika visioner för appen, men lanserar den först i en mera avskalad version. Precis som många andra teknologiföretag i dag strävar Zalando efter att snabbt få ut nya produkter, testa dem i verkligheten, och sedan efterhand förbättra dem utifrån hur användarna reagerat.
– Vi sitter inte i åratal och utvecklar en produkt för att sedan konstatera att ingen bryr sig om den när den väl är ute. Vi går ut ur kontoret, talar med folk och ser hur de reagerar, och går sedan till utvecklarna som gör en prototyp. Därefter testar vi den på kunderna och gör förbättringar utifrån responsen.
Stor returprocent
Den stora returprocenten är en av näthandelns avigsidor. Fast Schneider vill inte kalla det ett problem eftersom han anser att det är något som ingår i affärsmodellen. Han tycker tvärtom att modehandel via nätet lyckats bättre än vad folk trodde när Zalando startade 2008.
– Gratis frakt och retur har hjälpt till, nu ser vi bland annat över hur vi kan försnabba leveranserna.
Returprocenten försöker man minska genom att ge bättre storleksrekommendationer, ge mer information och förbättra bildkvaliteten. Olika slag av tekniska hjälpmedel utvecklas också. Bland annat har man experimenterat med en lösning där kunden kan filma sig själv och sedan välja plagg ur sortimenten och sätta dem på filmklippet.
– Vi är inte där ännu, men går stegvis ditåt. Men det löser förstås inte alla problem, kläder kommer alltid i retur eftersom kunderna vill kunna känna på plaggen.
Hur länge finns det jobb för utvecklarna i Helsingfors? Kommer vi någonsin till en punkt där teknologi för näthandel inte går att utveckla längre?
– Det tror jag inte, eftersom omständigheterna förändras kontinuerligt och nya innovationer kommer till. Vi vet till exempel inte vad som händer när 3D-skrivaren blir var mans egendom. Adidas och Nike har experimenterat med att sälja enbart en ritning som går att ladda ner. Den som har sin egen 3D-skrivare trycker på en knapp och får ut en sko. Vi är inte där än, men om några år kanske en del produkter säljs så här, säger Schneider.
Beteendet förändras
Han nämner virtual reality som ett annat område som kan få betydelse för hur mode säljs i framtiden.
– Folks beteende förändras. För tio år sedan var det få som trodde att vi skulle köpa kläder via mobilen. 60 procent av dem som använder vår app eller webbplats i dag gör det från en mobil apparat, inte bara när de är ute på språng, utan också hemma i soffan.