Månadsavgift ska förebygga tandproblem
En ny service som baserar sig på en fast månadsavgift lanseras nu av företaget Megaklinikka som erbjuder privata tandvårdstjänster. Tandvårdsexperter ser fördelar med den nya modellen.
– Det här är en verkligt intressant ny öppning av företaget, säger Seppo Turunen som är ledande tandläkare för tandvården vid social- och hälsovårdsverket i Helsingfors.
Den nya tjänsten som det inhemska företaget Megaklinikka kommer att erbjuda baserar sig på en fast månadsavgift. Grundaren och övertandläkaren Heikki Pilvinen säger att företaget vill gå in för att förbättra den förebyggande tandvården.
– En alltför stor del av vården i dag är reaktiv – det säger krack i munnen och du går till tandläkaren och bävar för vad det ska kosta. Speciellt ungdomen lever allt oftare ur hand i mun och har sällan budgeterat för en serie dyra överraskningar, förklarar Pilvinen.
De finska munnarna mår sämst i Norden, skriver företaget i sitt pressmeddelande, och citerar en vetenskaplig artikel som skrivits av bland andra professor Eeva Widström vid institutet för hälsa och välfärd, THL.
Enligt artikeln finns det stora problem i synnerhet inom den preventiva vården.
– Tandvården i Finland behöver effektiveras, många äldre får inte den vård de behöver, säger Widström till HBL.
Hon ser Megaklinikkas nya tjänst som en version av den modell som Folktandvården i Sverige bygger på, där patienterna betalar en årsavgift baserad på i vilket skick deras tänder är.
Tar modell av Spotify
I företagets pressmeddelande uppger man att patienten för 14,99 euro per månad får tillgång till grundtandvård som plombering och röntgen, och ytterligare vårdformer för tilläggsavgifter.
Patienten förbinder sig till kontraktet på tre år, men kan enligt Pilvinen bryta kontraktet när som helst genom att betala gängse arvode för den vård som redan gjorts.
Megaklinikka tar modell av produktionsstyrningstänkande från industrin för att minimera mängden resurssvinn. I stället för att boka fasta tider flexar både kunden och vårdpersonalen baserat på vilket vårdbehovet är.
– Det är en chimär att man på förhand kan boka rätt längds tid och det ställer till stress för personalen – antingen är de försenade eller hinner inte göra det som kunden vill ha medan nästa patient andas i nacken på dem, säger Pilvinen.
Intresset för modellen är stort också på kommunala sidan där resurserna tryter. Seppo Turunen på Helsingfors stad pekar på att de kärva ekonomiska tiderna lett till att allt fler som tidigare sökte sig till privata tjänster nu söker sig till kommunala sidan.
I Jyväskylä testar man en modell som är baserad på Megaklinikkas it-system, och Helsingfors är intresserat av att följa upp hur systemet fungerar på kommunal nivå. Tandvården påverkas också av vårdreformen och en av de stora frågorna är hur resurserna ska fördelas så att de når ut till dem som behöver dem mest.
Ett av de stora problemen inom tandvården är att de som använder tjänsterna mest är de som behöver dem minst. Siffror från THL pekar på att upp till tio procent av finländarna inte alls använder sig av tandvårdstjänster.
Men trots att de nya tjänsterna kan göra det lättare att få vård finns det enligt Turunen en risk för att man förlitar sig för mycket på tandvårdstjänsterna – och glömmer att fästa fokus vid den egna förebyggande vården.
– Karies och tandköttsproblem är de största bekymren och dem kan man bäst förebygga själv, påminner Turunen.