"Väx först – sök finansiering sen"
I jobbet som företagare saknade Fredi Palmgren ett vettigt administrationsverktyg. Då skapade han sitt eget tillsammans med sitt team. Nu ska det lanseras globalt.
I stället för att från starten ta in investerare och erövra världen direkt, valde helsingforsaren Fredi Palmgren att mjukstarta med egna pengar och låta företaget växa organiskt enbart med de intäkter verksamheten genererade. Först nu, när det är dags för en global lansering, undersöker Palmgren möjligheterna till utomstående finansiering.
– När man kan visa att produkten säljer är det mycket lättare att gå till banken, till en affärsängel eller till en riskkapitalinvesterare. Man behöver inte välja första bästa som erbjuder pengar, utan vänta tills man hittar någon man har förtroende för. Det är viktigt eftersom man sedan är mer eller mindre gift med investeraren, säger Palmgren.
Hans företag Taimer utvecklar och säljer ett så kallat CRM- och säljprogram för företagare. CRM står för Customer Relationship Management och programmet hjälper företagaren med kund- och säljhantering. Taimer har i sitt program dessutom plockat in en mängd andra funktioner för vilka det normalt skulle krävas flera separata program, som till exempel tidsregistrering, faktureringar, resursplanering, kalendrar och projekthantering. Programmet är också integrerat med sociala medier och andra nyttiga verktyg som hör till företagarens vardag. Mjukvaran finns i molnet och systemet fungerar i alla apparater.
Målgruppen är bland annat små företag som normalt kanske inte skulle bry sig om att investera i den här typen av program, eftersom de ofta är dyra och svårhanterliga. Men bland kunderna finns också många större och etablerade företag.
Eget behov
Idén till produkten föddes ur Palmgrens eget behov. Han drev i flera år ett marknadsföringsföretag och saknade ett bra administrationsverktyg. 2011 testade han sju av dem som fanns på marknaden, men saknade en komplett och kostnadseffektivt produkt.
– Så här svårt kan det väl inte vara, tänkte han, och började fundera på hur det optimala systemet borde se ut.
Så småningom kom han i kontakt med ett mjukvaruhus i Jyväskylä med den teknologi som krävdes för att utveckla produkten. Personkemin med affärspartnern och teamet fungerade, och tillsammans började de steg för steg bygga upp det verktyg Palmgren drömt om. För ett och ett halvt år sedan sålde Palmgren sitt gamla företag och satsade helt på den nya verksamheten.
I mitten av fjolåret var den nya produkten klar och nu har försäljningen tagit fart rejält. Företaget har internationella partnerkontrakt med till exempel Telia Sonera om försäljning i Finland, Sverige och Litauen, samt med den amerikanska e-handelsplatsen App Direct om global distribution.
Taimer som nu är inne på sitt andra hela år, når nu över en halv miljon i försäljningsbidrag. Palmgren räknar med en tre- till fyrfaldig tillväxt de kommande åren. Företaget har nu sju anställda och inom kort rekryteras fler.
Företaget bygger upp ett eget sälj- och helpdesk-team i Helsingfors för Norden och Baltikum, medan övriga länder åtminstone tills vidare sköts med hjälp av samarbetspartner. Produkten går lätt att skala upp eftersom i stort sett samma version fungerar i alla länder.
– Eftersom vi är en molntjänst kan vår produkt säljas obegränsat. Det finns möjlighet att växa från 5 000 till 50 000 användare relativt snabbt. Då behövs förstås också fler anställda men inte alls i samma proportion. Men vår ambition är att växa.
Var stolt
Enligt Palmgren har de finländska uppstartsföretagen bra flyt just nu.
– Vi finländare ska vara stolta över våra produkter och inte vara blyga att sälja, vi måste bli mera internationella.
Palmgren säger att han är entreprenör i själ och hjärta, och visionen är att någon gång i framtiden själv kunna investera i unga, lovande företag likt hans eget. Just nu är fokuset dock till hundra procent ställt på Taimer och internationaliseringen.