Direktsänd final i Helsinki Challenge på Hbl.fi
I kväll är det dags för final i idétävlingen Helsinki Challenge. Finalen direktsänds på Hbl.fi från och med klockan 17.30 i dag.
I kväll gäller det för fem finalister i HU:s stora innovationstävling Helsinki Challenge. Vetenskapstävlingen ordnas för att hitta de bästa utvecklingsbara idéerna. Utmaningen är att paketera och framföra sitt budskap så snärtigt som möjligt på högst tolv minuter. Segraren får 375 000 euro.
Markku Ollikainens team utvecklar en bank för att avveckla intressekonflikten mellan näringsverksamhet och naturskydd. Företag som förstör naturen ska kunna kompensera genom att köpa mark som skyddas, modell utsläppshandeln.
Anu-Katriina Pesonens team erbjuder ett sömnprogram i en mobilapplikation som hjälper ungdomar att lägga sig och stiga upp i tid. Användarna kan dela sömnfacit, tips och erfarenheter med varandra.
Michael Laakasuos team utreder vilka moraliska förväntningar människor ställer på robotar. Är det robotens, robottillverkarens eller sjukhusets fel om roboten ger patienten en dödlig medicindos?
Katri Räikkönens team påvisar att gylcyrrhizinsyra som gravida kvinnor ska undvika finns inte bara i lakrits utan i över 400 produkter i matbutiken. De erbjuder en app som varnar för alla produkter som kan skada fostret.
HBL har talat med teamet som leds av Katri Saarikivi, forskare i psykologi vid beteendevetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet.
– Självklart spänner jag, men det finns inget mer vi kan göra. Hoppas bara att vårt engagemang och vår iver kommer till synes, och att det räcker långt. Konkurrensen är tuff.
Allt fler beslutsfattare är övertygade om att digitaliseringen ska modernisera skolundervisningen eller ”inlärningsmiljöerna” som man säger i dag. Skolor och daghem köper pekplattor för att hänga med i utvecklingen.
– De borde kanske först tänka på vad pekplattorna ska användas till, och hur de ska förändra inlärningen, säger Saarikivi.
Samtidigt finns en oro för att barn och ungdomar i ännu högre grad ska umgås med eller via datorer, och att det kan påverka deras sociala förmågor. Problemet är att datorerna sällan beaktar att människor upplever känslor. Det kan bidra till att folk skriver sådant på sociala medier som de aldrig skulle säga om de såg mottagaren i ögonen.
– Oron är befogad, men lösningen är inte att stänga ut datorerna, säger Saarikivi.
Hon presenterar en helt annan lösning i kväll när hennes team ”pitchar” sitt bidrag i finalen av 375-årsjubilerande HU:s stora innovationstävling.
– Det gäller att skapa inlärningsmiljöer som beaktar känslorna, och det tar tid, men det behövs för pekplattorna har kommit för att stanna, säger hon.
Svensk forskning visade nyligen att finskspråkiga dagisbarn i Sverige lär sig bättre finska om de får stöd av pekplattor då dagispersonalen inte kan mycket finska.
En viktig del av småbarnsfostran är ju att barnen lär sig kommunicera och fungera i grupp. Hur går det ihop om de hänvisas ännu mer till pekplattor, Katri Saarikivi?
– Skärmtiden får inte gå ut över mänsklig interaktion, men om den ersätter pussel eller andra spel finns ingen anledning till oro.
Saarikivi hänvisar till en hel del forskning som antyder att den emotionella utvecklingen kan störas av för mycket skärmtid, även om det inte finns empiriska långtidsstudier som bevisar det. Hennes egen tes är att datorerna måste bli mänskligare.
– Vi borde uppdatera uppfattningen av vad det innebär att vara människa. Spelbranschen skulle vinna mycket på att lära sig elementär neurologi och psykologi, vad känslor och empati är.
Och det är här Saarikivis team och dess tävlingsbidrag Nemo (Natural Emotion in Digital Interaction) ser sin nisch: att ge spelbranschen den informationen i relevant form.
– Målet är att ge dem som utvecklar spel och digitala plattformar information om känslor under interaktion, säger Saarikivi som redan pitchat på Slush-mässan.
Här är kvällens program
17.30-17.40 Opening words by Jukka Kola, Rector, University of Helsinki
17.40-17.50 Keynote by Alexander Stubb, Minister of Finance
17.50-19.15 Helsinki Challenge Finalist Pitch
Markku Ollikainen, team Biodiversity Now!
Anu-Katriina Pesonen, team Helsinki Sleep Factory
Michael Laakasuo, team Moralities of Intelligent Machines
Katri Saarikivi, team NEMO – Natural Emotionality in Digital Interaction
Katri Räikkönen, team Safepreg