Moget ekosystem bakom svensk it-framgång
Goda förebilder och bra balans mellan smart folk och riskkapital. Det är förklaringen till de svenska it-företagens globala framgångar, säger serieentreprenören Johan Attby.
Förra veckan meddelade amerikanska Activision Blizzard att man vill köpa det svenskgrundade spelföretaget King för över 5 miljarder euro. Förra hösten köpte Microsoft det likaså svenska Mojang för över 2 miljarder euro.
King och Mojang är två exempel på svenska it-framgångar, men det finns fler. Skype och Spotify har redan erövrat världen, Klarna, Izettle och många fler är på väg.
Framgång föder framgång. Den förklaringen ger var för sig både Magnus Nilsson och Johan Attby när HBL frågar efter hemligheten. Båda är själva serieentreprenörer, Nilsson aktuell med kortbeltaningstjänsten Izettle, och Attby med Fishbrain som är ett socialt nätverk för fritidsfiskare och har 1,5 miljoner användare världen över.
– Med Skype visade (grundaren) Niklas Zennström att det går att skapa it-framgångar också i Sverige. Han har varit en förebild för många, säger Nilsson.
Men enligt Nilsson var det egentligen Kinneviks Jan Stenbeck som var den nya epokens första verkliga entreprenör när han på 1980-talet struntade i det svenska tv-monopolet och startade egna tv-kanaler.
Nilsson talar också om en Bjön Borg-effekt; efter tennislegendens framgångar började alla svenska kommuner bygga tennisplaner och ett antal år senare hade landet flera av världens bästa spelare.
Samtidigt kunde svenskarna under en lång period, på initiativ av fackcentralen LO, göra avdrag i beskattningen när de köpte en hemdator, vilket kom att öka datorkunnandet i de breda folklagren.
Tack vare Stenbäck, Zennström och några till har Sverige enligt Nilsson i dag en lång rad andra eller tredje varvets entreprenörer, som redan hunnit grunda och sälja flera företag. På den punkten, säger han, skiljer sig Sverige från Finland, där de flesta it-entreprenörer fortfarande är inne på sitt första företag.
Bra balans
Johan Attby på Fishbrain säger att det svenska ekosystemet för uppstartsföretag har mognat under de senaste åren.
– När jag flyttade till Silicon Valley 2006 var det svårt att bygga någonting i Sverige, det var svårt att få finansiering och hitta rätta människor. I dag finns en bra balans mellan smart folk och riskinvesterare som gör bra bedömningar. Förr måste man söka sig till Kalifornien, säger han.
Enligt Attby är det i dag rentav bättre att befinna sig i Norden. I Silicon Valley har allt blivit för galet, säger han, Tesla och andra hajpade företag drar till sig alla talanger och lönerna skjuter i höjden.
– Vi kan inte konkurrera med löner, och skulle gärna kompensera med aktieoptioner, men skattesystemet gör det svårt. Den här saken borde åtgärdas, eftersom det skulle ha stor betydelse för många uppstartsföretag, säger Attby.
Hur tillfällig eller bestående är då den svenska it-framgången?
– Vi får hoppas den är hållbar, men vem vet? För 15 år sedan hade vi en massa bra tennisspelare, men inte nu längre.
Attbys eget Fishbrain har drygt 20 anställda, samtliga i Stockholm. Företagsidén fick han när han såg en lista över världens vanligaste hobbyer, där fritidsfiske låg i topp.
Fishbrain är ett socialt nätverk där användarna loggar sina fiskefångster. Attbys affärsidé bygger på en så kallad freemium-modell där ett grundutbud är gratis medan tilläggstjänster kostar. Till exempel gör Fishbrain prognoser för var det nappar bäst under vilka tider, utifrån stora mängder data som samlas in från användarna. Dessa prognoser ingår enbart i betalversionen.
Kortbetalning för alla
Magnus Nilsson har för sin del drygt 200 anställda på Izettle, som han grundade 2010 tillsammans med Jacob De Geer.
Izettle är en tjänst som låter vem som helst ta emot kortbetalningar genom att koppla företagets lilla kortläsare till en smartmobil eller pekplatta. Målgruppen är små företag, julgrans- eller loppisförsäljare och andra som bara tillfälligt bedriver affärsverksamhet.
Izettle uppstod när det blev klart för grundarna hur missgynnade små företag är jämfört med stora när det gäller till exempel banktjänster. Att skaffa en traditionell betalkortsterminal är för ett litet företag en relativt sett större utgift än för ett stort.
– Med rätt verktyg kan små företag öka sin produktivitet enormt, säger Nilsson.
Förutom Mexiko och Brasilien är Europa Izettles huvudmarknad. Förra veckan lanserades tjänsten i Italien, som blev företagets tolfte marknad.
Några exakta användarsiffror redogör Izettle inte för, men enligt Nilsson växer användarskaran med cirka tusen per dag. Var företaget ska växa i framtiden hänger i hög grad samman med var det över huvud taget används betalkort – och särskilt chip-försedda sådana.
Lek med språk
Lingio heter en pinfärsk app för lekfull språkinlärning som lanseras nästa vecka i samband med uppstartsevenemanget Slush i Helsingfors. Bakom Lingio står Yashar Moradbakhti och tre av hans tidigare medarbetare från företag som Skype, Spotify och Modern Times Group.
Lingio försöker lära ut språk på ett sätt som motsvarar dagens människors sätt att konsumera information.
– Jag har till exempel själv svårt att läsa en tidning numera, det blir mer att skumma rubriker och korta stycken här och där. Folk har vant sig vid korta videoklipp och mobilspel, men undervisningen har inte anpassats efter det här. Vi tror på att bryta sönder inlärningen i mindre bitar och göra den mer underhållande, säger Moradbakhti.
Med Lingio sker inlärningen genom att användare tävlar med varandra. På så sätt är tjänsten också ett chattforum.
Tjänsten stöder åtta språk.
– Arabiska har vi tagit med med tanke på integrationen av flyktingar.
Grammatikinlärning finns ännu inte med i Lingio.
– Vi har inte kommit på hur man lär ut grammatik på ett roligt sätt.
Inte heller har företagarna bestämt hur de ska tjäna pengar på sin app, men Boradbakhti är inte oroad, först gäller det att samla en tillräckligt stor användarskara, säger han.
Både Yashar Moradbakhti och Johan Attby håller till på Sup46, en inkubator för lovande uppstartsföretag som ligger mitt i Stockholm. Sup står för Start-up People of Sweden, siffran 46 är det svenska landsprefixet i telefontrafiken. Tanken är att företagen här ska få stöd och inspiration. Men gallringen bland dem som vill in är hård, berättar Jessica Stark, vd och en av grundarna.
– Vi vill plocka upp de allra bästa uppstartsföretagen för att på så sätt göra Sup46 så attraktivt som möjligt, säger Stark.
I urvalsprocessen bedöms bland annat företagsidéernas skalbarhet och internationella potential. De flesta som antas till Sup46 har redan ängelinvesterare och en färdig eller nästan färdig produkt.
På Slush
Både Yashar Moradbakhti och Johan Attby kommer också att nu i veckan befinna sig på Slush i Helsingfors. Attby har goda erfarenheter av evenemanget, 2012 vann han pitching-tävlingen, vilket gav välbehövlig synlighet.
– På bara några veckor fick jag finansiering, säger han.
Totalt deltar 26 svenska uppstartsföretag i Slush inom ramen för organisationen Business Swedens Slush-satsning.