Allt färre drar ner på julinköpen
Förbundet Finsk handel väntar sig att finländarnas julkonsumtion blir ungefär densamma som i fjol. Allt färre tänker ändå dra ner på julinköpen.
Men sjunkande priser gör att omsättningen i julhandeln minskar med en och en halv procent, skriver förbundet i en prognos på torsdagen.
En enkät som TNS Gallup har gjort för förbundets räkning visar att det finns en klar förändring i barnfamiljernas planer. Allt färre tänker nämligen dra ner på julinköpen. 60 procent av alla respondenter säger att de tänker använda lika mycket pengar som i fjol.
Enkäten avslöjade också att näthandelns popularitet som inköpskanal för julklappar fortsätter att växa.
Under december i fjol köpte konsumenterna varor för cirka 4,6 miljarder euro i detaljhandeln. Då ingår mervärdesskatten.
Julsäsongens extraförsäljning var drygt 770 miljoner euro, det vill säga 20 procent på en månadsförsäljning i snitt.
Under 2000-talet har julsäsongen ökat handelns månadsförsäljning med i medeltal 25 procent. Den långvariga lågkonjunkturen och sjunkande köpkraft har dock lett till att finländarna under de senaste åren inte har satsat på julen i lika hög grad som under de "feta" åren.