Modeföretag skramlade ihop 100 000
På en vecka lyckades det finska modeföretaget Marita Huurinainen samla in över 100 000 euro från utländska investerare.
Vi har blivit vana vid att höra om kampanjer där man samlar ihop pengar till projekt via olika plattformar, den kändaste av dem är Kickstarter. Däremot är det lite ovanligare att finskt mode använder sig av gräsrotsfinansiering. Därför tvekade designern Marita Huurinainen innan hon vågade testa det.
– Det var kanske en slags anspråkslöshet. Liksom, hjälp hur ska vi få folk med på det här för 100 000 euro? Nu är jag väldigt glad och förvånad över att folk tror på det här på samma sätt som vi gör, säger hon.
Marita Huurinainen använde plattformen Fundedbyme. Målet på 100 000 euro klarade företaget på en vecka. Nu fortsätter de samla in pengar i några veckor. Hittills har sjuttio procent av investerarna varit utländska. Många är svenska, men en del kommer också från Japan och Dubai.
– Klart att den finska marknaden är viktig för oss, men för tillväxtens skull är det viktigt att vi strävar efter att bli ett internationellt varumärke. Det är därför som stödet från de utländska finansiärerna känns bra. De ger oss trovärdighet.
Marita Huurinainen säljer etiskt producerade pälsvaror, träsandaler och färggranna bomullskläder. Den tyska medgrundaren och vd:n Andreas Jank är mest överraskad över att så många utländska investerare är intresserade.
Sommartid säljer Marita Huurinainen den patenterade träsandalen Wave. Hon designar också bommullskläder med färggranna mönster. Foto: Leif Weckström
– Det är verkligen uppmuntrande att se att folk är redo att stödja ett modeföretag från Finland. Vi har inte sett så många gräsrotsfinansierade kampanjer i vår bransch, men kanske de blir fler i framtiden.
Det var speciellt de svenska investerarna som Huurinainen och Jank hade i siktet när de startade kampanjen.
– Sverige är en rätt stor modenation, och beredskapen för att stödja modeföretag kan vara större där.
Att modebranschen inte tagit gräsrotsfinansieringen till sitt hjärta ännu kan bero på att de inte är vana vid att jobba som uppstartsföretag i teknologibranschen gör, tror Jank.
I de fall modebranschen använt gräsrotsfinansiering har investerarna till största delen varit finska. Marita Huurinainen lyckades locka utländska finansiärer. Foto: Leif Weckström
– I den finska modebranschen består många företag av en enda person eller av ett litet team, och de kanske inte har satsat så mycket på den internationella marknaden. I vårt företag ser vi på saker lite annorlunda. Vi grundade Marita Huurinainen för två och ett halvt år sedan. Vi har vuxit snabbt, men siktet har alltid varit inställt på att växa tillräckligt mycket för att vi ska bli noterade utomlands.
Hur har djurrättsorganisationerna reagerat på att ni använder päls?
– Jag var rätt spänd när jag lanserade det här konceptet för några år sedan. Många har starka åsikter om pälsfarmning. Till min förvåning har mottagandet till största delen varit gott. Till exempel sade representanter från (djurrättsorganisatoinen red.anm.) Animalia att det här är en bra grej. I regel stöder de inte jakt, men om det förekommer så är det här ett bra sätt att jobba, säger Huurinainen.
Pälsarna som företaget använder är finska och kommer från djur som vuxit upp i vilt tillstånd. Pälsen i Huurinainens produkter kommer från smådjur som mårdhund och mink. De har inte jagats för sin päls skull, utan för att Finlands viltcentral anser att de är skadliga för andra finska arter.