Stockmanns varuhus fortsätter blöda
Det går lite bättre för Stockmannkoncernen nu, men enligt vd Per Thelin återstår många steg.
Under juli–september uppgick Stockmannkoncernens omsättning till 350,9 miljoner euro, en minskning på 2,9 procent enligt jämförbara valutakurser exklusive Seppälä. Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär uppgick till –12,7 miljoner euro vilket kan jämföras med –14,8 miljoner euro samma tid i fjol.
Utsikterna för år 2015 bibehålls oförändrade, skriver koncernen i sitt börsmeddelande. På grund av de planerade strukturella förändringarna förväntas koncernens omsättning 2015 kommer att minska jämfört med 2014. Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär förväntas bli bättre, men vara fortsatt negativt under år 2015 på grund av resultatutvecklingen i varuhusena. Rörelseresultatet för modeenheterna förväntas vara positivt.
– Implementeringen av vår nya strategi fortgår enligt planerna. Många förändringar har redan gjorts och de har krävt mycket arbete från samtliga Stockmannanställda. Vi har dock ännu många steg framför oss, eftersom vi är ännu bara i början av processen att bygga upp det nya Stockmann. Men riktningen är klar, och vi rör oss målmedvetet mot vårt mål, säger vd Per Thelin.
Enligt honom ska produkturvalet i varuhusen förnyas, med fokusering på att "skapa en tidsenligare varumärkesmix inom våra huvudproduktområden". Nu väntar julsäsongen, den viktigaste säsongen inom detaljhandeln.
– Vi vill ge våra kunder nya upplevelser och Brooklyn-kampanjen i september var ett lyckat exempel på detta. Attraktiva hyresgäster kommer att komplettera Stockmanns egna utbud, och tillsammans delar vi det gemensamma målet att erbjuda våra kunder en förstklassig shoppingupplevelse.
Under det tredje kvartalet slutfördes försäljningen av Akademiska Bokhandeln till Bonnier Books. I varuhusen i Riga och Tallinn öppnade Euronics sina elektronikbutiker i september.
Så här rapporterar Stockmannkoncernen delårsresultatet med ord och siffror:
Trots den tuffa marknadsomgivningen och svaga ryska rubeln ökade Stockmanns rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär något under tredje kvartalet. Rörelseresultatet innan avskrivningar var redan positivt. Särskilt Lindex gjorde en stark resultatförbättring tack vare ökad försäljning och sträng kostnadskontroll. Enheten Real Estate fortsatte sina goda prestationer. Stockmann Retails (varuhusens) rörelseresultat var fortfarande negativt, trots en minskning i rörelsekostnaderna.
Under januari–september uppgick koncernens omsättning till 1 137,1 miljoner euro (1 295,9 miljoner euro samma tid i fjol), en minskning på 3,6 procent enligt jämförbara valutakurser exklusive Seppälä.
Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär uppgick till –56,9 miljoner euro (–55,1 miljoner euro).
Periodens resultat exklusive poster av engångskaraktär uppgick till –71,6 miljoner euro (–61,7 miljoner euro).
Resultatet per aktie exklusive poster av engångskaraktär uppgick till –0,99 euro (–0,86 euro).
Poster av engångskaraktär uppgick till –13,0 miljoner euro (0 miljoner euro).