Nytt Nato-samarbete nära för Sverige
Sverige överväger att gå med i ett nytt Nato-samarbete för att bättre klara av informationskriget i traditionella och sociala medier – ett område där Sverige länge varit svagt.
Finland hör till länderna som redan bidrar i arbetet med att bland annat analysera propaganda och osanna kampanjer i sociala medier, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.
Samarbetet i Natos center för strategisk kommunikation ska bland annat förbättra Sveriges förmåga att analysera propaganda och osanna kampanjer i sociala medier.
– Vi behöver mer kompetens och det här är en ny miljö som finns, säger försvarsminister Peter Hultqvist (Socialdemokraterna) till Ekot.
Centret har framförallt fokuserat på hur Ryssland utnyttjar propaganda, men det tittar också på Islamiska staten och hur Nato borde utnyttja informationskanaler.
– Vi har ett antal breda samarbeten redan nu. Vi leder faktiskt redan ett Natosamarbete inom ett område – kvinnor och barns utsatthet inom väpnade konflikter – därför blir inte det här särskilt kontroversiellt, säger David Bergman, försvarsmaktsdoktorand i psykologi vid Stockholms universitet.
Det svenska försvaret har länge varit dåligt på strategisk kommunikation, och därför är det här ett bra initiativ, tror han.
– Att ha en samsyn i en fråga och utbyta erfarenheter ser jag bara positiva effekter av. Strategisk kommunikation är någonting som västländerna och Sverige har pratat om länge men som vi varit dåliga på att tillämpa, så vi lever inte som vi lär där.