Trafi överväger sänka åldern för övningskörning
Trafiksäkerhetsverket Trafi överväger att sänka åldersgränsen för övningskörning med bil till 16 år. Under vissa förutsättningar skulle ungdomarna också få övningsköra på egen hand i trafiken.
En 16-åring får i framtiden köra bil själv ifall Trafiksäkerhetsverket Trafis tanke får gehör bland politikerna. Det här innebär att den unga får tillstånd att övningsköra efter att ha klarat ett skriftligt prov. Det hela kräver också en vuxen övervakare, en förälder eller en bilskollärare.
Marko Sillanpää, trafikchef på Trafi, motiverar övningskörning för 16-åringar med att ungdomar behöver kunna förflytta sig och att kollektivtrafiken inte alltid motsvarar behoven.
– Självständigt framförande av fordon skulle tillåtas under vissa villkor och med vissa begränsningar. Övningstillstånd innebär inte att man får skjutsa kompisar eller nöjesköra under helgerna. Dessutom kan man i bilen installera en apparat som följer med hur man kör och avslöjar hastigheter och farliga situationer, säger han.
Dessutom kan man ha en hastighetsbegräsning på 80 kilometer i timmen och förse bilen med en vit triangel, precis som i undervisningsbilarna i dag.
Teknisk introduktion behövs
Reformen skulle i praktiken innebära att ungdomar kan börja övningsköra med bil ett år tidigare än vad som är möjligt nu. Nu kan man inleda övningskörningen som 17-åring. Skillnaden är bara den att läraren inte sitter hela tiden med i bilen och den unga med vissa begränsningar får köra som om hen redan hade ett körkort.
– Visst behöver ungdomarna en introduktion av de tekniska detaljerna i körandet och kan därför inte inleda övningskörandet helt på egen hand, säger Sillanpää.
Till vad behövs sedan körskolans undervisning om ungdomarna redan hunnit köra upp till tusentals kilometrar före sin 18-årsdag och den officiella körkortsåldern?
– En annan del av frågan är hur körundervisningen reformeras. Det skulle inte mer finnas så många obligatoriska timmar utan undervisningen skulle ges enligt elevens behov, säger Sillanpää.
Fler risker och körkilometrar
I Trafikskyddet förhåller man sig tveksamt till yngre förare i trafiken även om det tills vidare inte finns några förslag på hur det skulle ske och vad det skulle innebära i praktiken.
– Med tanke på riskerna ser jag det inte som en positiv sak. Människan utvecklas mellan 16 och 18 år. Stor risktagning hör till ungdomen, säger vd för Trafikskyddet Anna-Liisa Tarvainen.
Praxis kring körkortet är olika i olika länder och till exempel i USA varierar praxis från delstat till delstat.
– Hos oss kommer man knappast att sänka åldern för körkort eftersom den definieras av EU-lagen.
Tarvainen anser att det goda med att en 16-åring får övningsköra är att hen får köra mycket själv före själva körkortet tas. Men å andra sidan driver en mopedbil samma ärende.