Nu ska bussaffären utredas
– Ett obekvämt beslut. Det säger Paavo Arhinmäki (VF) om försäljningen av stadens bussbolag. Fullmäktiges högerflank höll närmast tyst.
Efter ett årtionde av förluster på förluster beslöt Helsingforsfullmäktige på onsdagen att sälja Helsingfors busstrafik till Viikin Linja, som är en del av koncernen Koiviston Auto. På vänsterflanken uppfattades affären som ett bedrövligt tvång. Bland andra Paavo Arhinmäki såg ut att bita sig i tungan när han redogjorde för ideologiska vägval i stadens ledning.
– Men nu finns väl inget alternativ. Hoppas att vi kan rädda jobben, sade han.
Helsingfors busstrafik bildades i början av 2005 då Suomen Turistiauto och HST:s bussverksamhet slogs ihop. Med beaktande av det ansvar som övergår till köparen uppgår köpesumman till cirka 24 miljoner euro.
Av föredragningen framgår att affärsverksamhetsaffären medför avskrivningar på sammanlagt högst 70 miljoner euro i stadens bokföring.
- Helsingfors Busstrafik Ab är ett bussbolag som ägs i sin helhet av staden och som har en marknadsandel på cirka 23 procent av linjetrafiken i huvudstads-regionen.
-
Stadens bussbolag säljer sin affärsverksamhet till Viikin Linja som ingår i koncernen Koiviston Auto.
I affären ingår bland annat bussar och trafikavtal. Personalen skulle flyttas över som gamla anställda. - Helsingfors Busstrafik står för ungefär 23 procent av linjetrafiken i huvudstads-regionen.
- Bolaget har över 900 anställda, största delen av dem buss-chaufförer.
Bussbolagets bokföringsmässiga värde är 47 miljoner.
– Så den här affären kostar stadsborna 23 miljoner och ytterligare tiotals miljoner som nedskrivningar, konstaterade Yrjö Hakanen (FKP).
Hakanens förslag att säga nej till försäljningen röstades ned med siffrorna 75-5.
Ja till utredning
Thomas Wallgren (SDP) undrade om fullmäktige alls begriper vart utvecklingen leder och svarade själv:
– Bolag som skeppar vinsterna till skatteparadis tar över.
– Det här är skamligt, sade Mika Ebeling (KD) och riktade stark kritik mot Samlingspartiet och De gröna som enligt honom i tiderna såg till att stadens bussbolag fick en usel start. Bolagiseringen sköttes dåligt:
– Omorganiseringen såldes till fullmäktige med lögner. Vem strilade oss i linsen, och varför?
Stadsstyrelsens ordförande Tatu Rauhamäki (Saml) medgav att det "säkert gjordes misstag". Stadsstyrelsens vice ordförande Otso Kivekäs (Gröna) beklagade situationen och tyckte att Dan Koivulaaksos (VF) hemställningskläm om att utreda vad som egentligen hänt är bra.
Förslaget fick fullmäktiges stöd. En utredning ska göras.
– Men vem ska göra den, någon tjänstemannagrupp här på stadshuset? Hur oberoende är den utredningen? frågade Ville Jalovaara (SDP).