De som lurades av Volkswagen kan väcka grupptalan
Det är möjligt att väcka grupptalan på grund av Volkswagen-bedrägeriet, säger konsumentombudsman Päivi Hentunen.
Hon uppskattar emellertid att det ännu inte finns förutsättningar för en grupptalan, eftersom Volkswagen inte har bidragit med exakta uppgifter om hur företaget har tänkt reparera bilarna. Eventuella skadeersättningar inverkar också på saken.
– Först måste vi se om den tyska aktören har tankar om en fastslagen ersättning, säger Hentunen.
Hon berättar att endast en person hittills har varit i kontakt med Konkurrens- och konsumentverket med anledning av Volkswagen-fallet.
Förfaringssättet brukar vara att man först förhandlar direkt med företaget om eventuella ersättningar. Först efter det kan man dra ärendet inför rätta, ifall man inte lyckats uppnå enighet.
– Här kan man inte ens förhandla, eftersom skadorna inte har konkretiserats för konsumenterna.
För att väcka grupptalan måste det finnas bevis för att konsumenten har förorsakats skada, säger Hentunen. Det finns till exempel inte faktauppgifter om att bilars prestationsförmåga har sjunkit.
Volkswagen åkte fast för att ha manipulerat kväveutsläppen från sina dieselbilar i USA. Skandalen gäller omkring 11 miljoner bilar världen över. I Finland har det sålts 64 000 bilar av den här modellen.
Rätten till att väcka grupptalan har varit i kraft i åtta år. Den har aldrig använts.