"Det var en Buk som sköt ner MH17-planet"
Det var en rysktillverkad luftvärnsrobot av märket Buk som sköt ner passagerarplanet i östra Ukraina 2014. Det konkluderar den nederländska haverikommissionen. I Ryssland erkänner man nu att en Buk var involverad, men vidhåller att den opererades av ukrainska armén.
MOSKVA
– Det står helt klart att planet sköts ned av en luftvärnsrobot. Vi har uteslutit alla andra orsaker, säger Tjibbe Joustra. Han leder den nederländska haverikommissionen för Malaysia Air-planet som sköts ned i östra Ukraina den 17 juli 2014. Samtliga 298 personer ombord omkom.
Joustra presenterade resultatet i dag. Undersökningarna har hållit på i 15 månader och resultaten som presenterades i går visar entydigt att planet sköts ned av en luftvärnsrobot – inte av ett annat jaktplan, vilket har varit en av det ryska försvarsministeriets teorier.
– Inne i cockpiten hittade vi fragment av missilen som exploderade till vänster om planet. Färgen på partiklarna tyder på att det var en Buk. Vi har studerat de ryska kommentarerna – vissa av dem har vi beaktat i rapporten, andra inte. Vi går igenom alla kommenterar en i sänder och motiverar tydligt och klart varför vi inte beaktar vissa av dem, säger Tjibbe Joustra.
Indicier har funnits länge
Luftvärnsrobotarna av märket Buk tillverkas i Ryssland. En Buk M-1 hade körts genom Snizjne som ligger i närheten av olycksplatsen samma dag som planet sköts ned, något som bland annat AP:s utsända bevittnade. Eftersom det inte går att operera en Buk utan utbildning har västerländska analytiker länge misstänkt att luftvärnsroboten hade transporterats in i Ukraina av ryska armén och opererades av ryskt manskap.
Undersökningar av Bellingcat visar att Buk-pjäsen fördes över gränsen tillbaka till Ryssland efter att planet hade skjutits ned. Då fattades en av dess robotar. (Bellingcat är en organisation av så kallade medborgarjournalister som använder sig av bland annat sociala medier för att få fram information. Buk-roboten spårades genom fotografier som hade tagits av lokala personer och lagts ut på sociala medier.)
I Ryssland gick man till motattack redan innan Joustra hade hållit sin presskonferens. Det statliga företaget Almaz-Antej som tillverkar luftvärnsrobotar av märket Buk höll en presskonferens tidigt på förmiddagen där man meddelade att luftvärnsroboten hade avskjutits från ukrainskkontrollerat område. Dessutom säger Almaz-Antej att roboten var av en gammal modell som ryska armén inte längre använder, men som däremot finns i ukrainska lager.
Försenad undersökning
Den nederländska undersökningskommissionen har kritiserats bland annat eftersom det tog över ett år innan man lyckades samlade ihop alla fragment efter planet. I månader låg de kvar på åkrarna och fälten mellan de två ukrainska byarna Hrabove och Rozsypne i östra Ukraina. Byarna ligger på separatistkontrollerat område och separatisterna hindrade upprepade gånger undersökarna från att få tillträde till platsen. De sista bitarna samlades in våren 2015. Tjibbe Joustra utesluter inte att det fortfarande ligger kvar viktiga fragment.
Väl i Nederländerna byggdes planet upp på nytt genom att fragmenten fästes vid en stomme av samma typ som Boeingplanet. Enligt Joustra kunde man på det här sättet tydligt fastställa händelsekedjan då planet sköts ned.
– Först var det något som exploderade till vänster om cockpiten, det vill säga roboten. Tusentals små metallobjekt sköts iväg mot planet, perforerade vindrutan och tog livet av piloterna. Det var helt klart en luftvärnsrobot och inte ett annat plan som anföll – då hade skadorna sett annorlunda ut.
Därefter bröts cockpiten av planet, som började falla fritt i luften och samtidigt gå i bitar. Det troliga är att större delen av passagerarna inte hann förstå vad som skedde innan de blev medvetslösa eller dog.
Joustra anser att Ukraina borde ha stängt luftrummet ovanför konfliktområdet helt och hållet.
– Ukraina stängde inte luftrummet eftersom man inte ansåg att det fanns tillräckligt starka skäl. Vi drar slutsatsen att det fanns det, säger Tjibbe Joustra.
Samma dag som planet sköts ned hade 160 andra plan flugit igenom samma luftrum. 61 bolag från över trettio länder använde luftrummet, eftersom man ansåg att passagerarplan som flyger på hög höjd skulle befinna sig utom risk.