Gasterminalen byggs i Estland
Naturgasbolaget Gasum lägger ner planerna på en gasledning från Estland och terminaler för flytande naturgas, LNG, i södra Finland. I stället söker nu finska staten stöd för att bygga gasledningen.
En gasledning mellan Finland och Estland hade krävt stort stöd från EU för att bli verklighet och ett sådant stöd verkade inte finnas att få, anser naturgasbolaget Gasum. Därför lägger bolaget nu ner alla planer på att delta i byggandet av ledningen Baltic connector och planerna på en terminal för flytande naturgas i antingen Ingå eller Borgå.
– Det här är läget just nu, det kan hända att vi tänker om när marknaden utvecklas, säger kommunikationsdirektör Olga Väisänen på Gasum.
Regeringens finanspolitiska ministerutskott beslöt ändå i går att tillsammans med Estland ansöka om stöd för gasledningen. En förutsättning för att projektet ska bli verklighet är att det får ett investeringsstöd på 75 procent från EU.
Ministerutskottet beslöt i går också att Gasum överlåter projektansvaret för den regionala LNG-terminalen på en ansvarig part som Estlands regering anvisar. I praktiken betyder det att terminalen torde byggas i Estland.
Tvärtemot Gasum anser Näringsministeriet att möjligheterna att få stöd är goda.
– För oss är det här en del av en energipolitisk helhet, EU har ansett att projektet är viktigt för de baltiska staterna och också för Finlands möjligheter att få ett alternativ till den ryska gasen, säger industrirådet Herkko Plit.
Han konstaterar att även om både Estland och Finland tidigare sonderat mjöligheterna till stöd för gasprojektet så är det nu första gången en ansökan faktiskt konkret lämnas in. Ansökningstiden går ut den 14 oktober.
Nytt statsbolag
Staten grundar ett separat bolag för att bygga den finländska delen av gasledningen, om EU beviljar projektet stöd. Vem som sedan ska ta hand om gasförsäljningen blir en senare fråga. Plit påpekar att gasledningsnätet och gasförsäljningen hur som helst i framtiden måste placeras i separata bolag.
Gasum ägs till 75 procent av staten, medan ryska Gazprom äger den resterande fjärdedelen.
Och Gasums bedömning är alltså att varken ledning eller LNG-terminal är lönsamt. Bolaget utvecklar i stället med dotterbolaget Skangas terminaler på områden där det inte finns något naturgasnät. En terminal finns i Björneborg och ett annat projekt är aktuellt i Torneå.
– Efterfrågan på LNG ökar säkert också i södra Finland när den tunga trafiken och allt fler fartyg börjar använda naturgasen som bränsle, säger Väisänen.
"Synd och beklagligt"
Ingås kommundirektör Jarl Boström sa i en intervju för Västra Nyland för ett år sedan att en gasterminal skulle ha stor betydelse för hela regionen.
Nu blir det inte så och det är synd, säger han.
– Det är beklagligt. Men Gasum har hela tiden poängterat att man måste ha kunder för att genomföra projektet. Man bygger inte en LNG-terminal om den inte är lönsam.
Boström konstaterar att det här är den realitet man får leva med nu.
– Fjusö är dock redan planerat för en gasterminal, så andra aktörer är ju välkomna.
Om Finland och Estland lyckas få finansiering för gasledningen och den byggs så är det mycket troligt att den dras mellan Paldiski och Ingå, säger Boström.
– Det är det alternativet som utretts och det kunde innebära ett uppsving för regionen med en ny energiform.