Regeringen krossar VR:s monopol - Onnibus redo
Inte länge efter att kommunikationsminister Anne Berner (C) hade tagit sin egen riksdagsgrupp på säng med beslutet att lägga ner olönsamma tåglinjer, serverades nästa överraskning att regeringen spräcker VR:s monopol och öppnar upp persontrafiken för fri konkurens.
Redan i mars då järnvägsmonopolet VR drar in åtskilliga tåglinjer blir statsbolaget av med sin monopolställning. Kommunikationsminister Anne Berner berättar att det efter nedläggningsbeslutet som har väckt upprörda känslor på de orter som blir utan tågförbindelse, har kommit flera förfrågningar av kommersiella aktörer som är intresserade av att ta över.
Regeringen tänker se till att det redan från och med mars då VR:s tåg slutar gå till vissa orter, ska finnas ett klart regelverk för hur tågtrafiken öppnas upp för konkurrens. Inledningsvis är det bara de tåglinjer som VR lägger ner som öppnas upp för andra aktörer.
En av dem som jublar över beskedet är VR:s ärkekonkurrent Onnibus som med sina moderna bussar och effektiva logistik har tagit över stora marknadsandelar.
– Vi gläds naturligtvis åt nyheten att rälsen öppnas, säger Onnibus finska ägarpart och vd Pekka Möttö som ändå inte vill säga något konkret i det här skedet.
– Vi måste veta mer om hur staten har tänkt sig det hela. Vi vet ju inte hur det blir med materielen? Kan de nya företagarna använda sig av VR:s vagnar och lok eller måste man skaffa nytt? Vi har beredskap till vad som helst.
Möttö vågar inte säga hur länge det skulle ta för Onnibus att komma med i rälstrafiken om man måste skaffa ny utrustning.
– Jag har aldrig köpt tåg. Men det är väl knappast troligt att VR:s utrustning skulle lämnas att stå oanvänd. Vi väntar med spänning på mer information.
Socialdemokraterna förbannade
I riksdagen slog nyheten om VR:s krossade monopol ner som en bomb. Från vänsterkanten var kritiken inte nådig.
– Förstår du hur oroade folk är på de orter som drabbas. Studenter tvingas avbryta skolan, folk kommer inte till jobbet och huspriserna rasar. Du krossar människors drömmar och orsakar stor oro i folks vardag. Marknadskrafterna är inte intresserade av att sköta tågtrafiken i hela landet, ondgjorde sig SDP:s Maarit Feldt-Ranta till Anne Berner.
Socialdemokraterna vädjar nu till regeringen att ta de 15 miljoner euro som VR väntas spara med att dra in tåglinjer från den aviserade nedskärningen i bilskatten som ska sänkas med 200 miljoner.
Men några sådana planer vill inte statsminister Juha Sipilä (C) veta av:
– Vi tänker inte höja skatterna. Eftersom det finns tåglinjer som VR inte vill trafikera, söker vi andra lösningar.
I plenisalen hette det också att regeringen nu privatiserar tågtrafiken, men det dementerade Berner bestämt.
– Vi privatiserar inte, vi avvecklar ett monopol.
SDP-ordföranden Antti Rinne anser att beslutet att öppna upp passagerartrafiken är ett sätt att "krossa välfärdssamhället och göra det till marknadskrafternas spelplan".
– Förstår ni alls vad ni sysslar med, frågade han.
Berner protesterade och påpekade att det har blivit billigare att åka buss och att kundservicen har förbättrats efter att busstrafiken öppnades upp för konkurrens.
– Vi håller koll på skattebetalarnas pengar och vill att folk får bästa möjliga service. Det vi gör är jämförbart med när telekommarknaden en gång öppnades upp för konkurrens, försvarade sig Berner.
Kristdemokraternas ordförande Sari Essayah har dubier och tror att vi nu kommer att se företag som inledningsvis tar sig an de olönsamma tåglinjerna på glesbygden, men som gör det med sikte på att senare komma åt de lukrativa rutterna i söder. Då de väl tagit över marknaden i söder, läggs de mindre lönsamma perifera tåglinjerna ner, befarar Essayah.
Vänsterförbundets ordförande Paavo Arhinmäki tror inte att kommersiella företag står i kö för att ta sig an de nedlagda tåglinjerna:
– Vi har en annan spårbredd än resten av Europa och nordliga väderleksförhållanden. Tror ni verkligen att det om ett halvt år ska finnas nya tågbolag som vill ta över trafiken?