Tv-serien Bron ställs ut i Malmö
I morgon har den tredje säsongen av succéserien Bron premiär i hela Norden. Malmö museer har öppnat en utställning med rekvisita från teveserien medan seriens producent Lars Blomgren drömmer om en finsk-rysk nyinspelning av Bron.
Samspelet mellan den tillknäppta svenskan Saga Norén och den livsbejakande dansken Martin Rohde har tilltalat en hel värld. Kriminalserien Bron, vars tredje säsong startar på söndag, har sålts till 135 länder. Seriens producent Lars Blomgren, vd för produktionsbolaget Filmlance, spånar om orsaken till populariteten:
– Det handlar om det starka upplägget, den historiska och samhälleliga relevansen och de fantastiska och ovanliga karaktärerna.
i 135 länder
- Den svensk-danska teveserien började sändas på SVT 2011 och har sedan dess vunnit flera priser.
- Serien har i dag sålts till 135 länder.
- Utöver det har det gjorts två nyinspelningar: amerikansk-mexikanska "The Bridge" och fransk-engelska "The Tunnel".
-
Ytterligare 28 produktionsbolag har velat göra liknande nyinspelningar, men Filmlance har än så länge tackat nej.
Bron-utställningen i Malmö heter ”Ett Malmö som inte finns” och är en del av utställningen ”Tidernas stad” som behandlar Malmös moderna stadshistoria. - Utställningen innehåller bland annat rekvisita från de tre säsongerna, en film om hur produktionen av serien gick till, en karta över inspelningsplatserna och en ”visuell bibel” där man kan läsa om hur filmbolaget tänkt med stämning, karaktärer och platser.
Blomgren beskriver den nya säsongen, som sänds på Yle på söndag, som en extremt känslostark säsong. Skådespelaren Kim Bodnia alias polisen Martin Rohde är inte med i säsong tre, vilket tvingade produktionsteamet till nya lösningar.
– Men förändringarna har vitaliserat serien. Medan de två första säsongerna starkt fokuserade på Martin så ligger fokus nu på Saga. Jag garanterar att ingen som gillar serien blir besviken, lovar Blomgren.
Tittar på andra gränser
Seriens framgång har fått Blomgren att visionera om nyinspelningar av Bron placerade på gränsen mellan Nord- och Sydkorea, Finland och Ryssland eller Ryssland och Estland, där staden Narva skulle ligga i fokus.
– Konceptet är som gjort för nyinspelningar. I alla länder med en gräns emellan sig finns det kulturskillnader att spela på, säger Blomgren, som personligen tycker mycket om Finland.
– Jag har seglat mycket i Finland. Jag uppskattar det finska och intresserar mig för landets dramatiska historia.
Förra sommaren träffade Filmlance en rad produktionsbolag som var intresserade av att göra nya versioner av Bron. Utmaningarna med den finsk-ryska versionen är att den svensk-danska redan sänds på finsk teve och att ryssarna inte är intresserade av att göra serien på två språk, säger Blomgren.
– Med Narva finns fördelen att befolkningen pratar ryska på bägge sidor av gräsen.
Han tycker att de nordiska länderna i ännu högre grad borde samarbeta kring teveproduktioner.
– Var för sig är våra marknader för små för att bekosta storproduktioner, men tillsammans kan vi göra det.
Bron blev utställning
I Malmö har teveserien Bron blivit en museiutställning på Teknikens och sjöfartens hus. Det första som möter en innanför dörrarna är Sagas gula Porsche och en skyltdocka iklädd den brun-beige rock och de tajta skinnbyxor som hon alltid går klädd i. Ur högtalarna strömmar ledmotivet till serien och på teveskärmarna visas filmsekvenser.
Där finns djurmaskerna som terrorgruppen bar i den första säsongen utställda och Martins arbetsbord har rekonstruerats. Till utställningen hör också en film som handlar om arbetet bakom kulisserna och en film om bygget av Öresundsbron, som har en central roll i serien.
Idén föddes när Malmö museer erbjöds rekvisita från inspelningen av Bron. Eftersom Malmö Turism redan efterlyst något liknande nappade man genast på idén.
– Många kommer redan till staden för att besöka inspelningsplatserna och Malmö Turism har börjat ordna guideturer, säger Merja Diaz som ansvarar för utställningen vid Malmö museer.
Malmö, som tidigare ofta förknippats med fotbollsproffset Zlatan, sammankopplas numera även starkt med Bron. Fiktionsturismen växer sig allt starkare i Malmö, liksom i Ystad där det redan länge ordnats guidade turer i kommissarie Wallanders fotspår.
– Eftersom seriens mordgåtor har kopplingar till aktuella samhällsfrågor som miljö, migration och klassklyftor har serien nyanserat bilden av Malmö. Den har skapat tankar om både integration, samhällsproblem, närheten till Danmark och närheten de nordiska språken emellan, säger Diaz.