Den tyska bilskandalen växer
Efter att det blivit klart att Volkswagen också manipulerat utsläppen på bilar i Europa undersöker tyska myndigheter nu andra biltillverkares modeller.
Tyska Auto Bild rapporterade under torsdagen att BMW:s dieselbilar överskrider EU:s utsläppsgränser för kväveoxid elva gånger. Tidningen uppger att den dieseldrivna cityjeepen X3 xDrive med tvålitersmotor har det här problemet. BMW har gjort en begäran om utredning.
Samtidigt säger Tysklands trafikminister Alexander Dobrint att Volkswagen också har manipulerat utsläppen på sina bilar i Europa och inte endast i USA. Enligt Dobrint har VW manipulerat 1,6 och 2-liters dieselmotorer men man vet ännu inte hur många bilar med sådana motorer som sålts i Europa. Myndigheterna i Tyskland tänker göra stickprov också på andra biltillverkares modeller.
I Finland säger Informationschef Riitta Karjalainen vid VV-Auto Group Oy att man inte går ut med någon information i det här skedet.
– Vi har ännu inte någon officiell tilläggsinformation och vi kan inte kommentera. Genast då vi får den från Volkswagen AG informerar vi, säger Karjalainen.
Hon hänvisar till ett pressmeddelande där det står att Volkswagen just nu jobbar för högtryck med att utreda oklarheter kring mjukvaran i dieselmotorer. Volkswagen påpekar i pressmeddelandet att dieselmotorerna som säljs i Europeiska unionen följer miljöstandarderna i unionen.
Inte heller Helkama-Autos vd Maija Koskela har några upplysningar att ge. Helkama-Auto importerar Skoda-bilar som hör till Volkswagen-koncernen. Skoda-bilarna har samma motorer.
– Vi har ännu inte fått några uppgifter om bilarna sålts i Finland. Det är Skoda-Auto som är en del av Volkswagen Group som informerar oss, säger Koskela.
Miljonvederlag
Den avgående vd:n vid Volkswagen-koncernen, Martin Winterkorn får 28,6 miljoner euro i pension samt flera miljoner i avgångsvederlag, uppger Bloomberg.
Martin Winterkorn meddelade på onsdagen att han avgår och tar ansvar för utsläppsskandalen men han säger sig ha varit ovetande om fusket.
På tisdagen uppgav VW-gruppen att omkring 11 miljoner bilar i hela världen kan ha motorn EA 189 som är programmerad att ge ett nästan 40 gånger lägre värde i utsläppstester. Mängden bilar innebär att fusket pågått länge.
Skandalen uppdagades i USA där VW tidigare i september uppgav att dieselbilar som sålts i USA innehåller mjukvara som är programmerad för fusk i miljötester.
Vem som blir den avgående vd:n, Martin Winterkorns efterträdare, offentliggörs i dag. Det blir fler personbyten när VW:s internutredning framskrider.
Överraskande omfattning
Liknande fall av fusk finns i bilhistorien, men inga lika omfattande. Förra gången var när motortillverkare i lastbils- och bussektorn åkte fast för fusk med mätningarna på 1990-talet, men det sköttes internt och utan egentlig publicitet.
Att det förekommer fusk är lätt att gissa. Det förvånande är den stora skalan, säger Juhani Laurikko, ledande forskare på forskningscentralen VTT. Ändå är det bara i USA som den aktuella dieselmotorn bryter mot utsläppsgränserna för kväveoxid (NOx).
I Finland bryter inte VW mot några bestämmelser, eftersom vi inte har amerikanska utsläppslagar, säger Laurikko.
California Air Resources Board (CARB) har beslutat att utöka kontrollen till bland annat Audi A6 och Porsche Cayenne. Samtidigt förbereder amerikanska advokater minst 25 fall av grupptalan mot företaget i samtliga delstater.
I Tyskland eskalerar skandalen sedan De grönas partiledning hävdat att Tysklands regering redan i juli kände till VW:s utsläppsfusk utan att vidta åtgärder.
Till nyhetskanalen N24 säger De grönas vice ordförande Oliver Krischer att regeringen i juli medgav att man känner till mjukvaran, och att den varit i användning länge. Krischer anser att regeringen samarbetat med bilindustrin, inte för att se till att utsläppen sänktes utan för att se till att allt såg bra ut på papperet.
Oberoende forskare
Trots gryende konspirationsteorier tror Laurikko inte att det finns någon dold agenda bakom avslöjandet. Det kom från en grupp fordonsforskare vid miljöorganisationen The International Council on Clean Transportation under ledning av utsläppsexperten Anup Bandivadekar.
– Det är en organisation som jobbar målmedvetet och långsiktigt för en renare trafik, och från början har uppsåtet varit ärligt. Senare är det förstås möjligt att den amerikanska bilindustrin varit mer än villig att understöda forskningen i just det här fallet, säger han. De amerikanska tillverkarna har inte direkt välkomnat Volkswagens dieselframmarsch i USA.
ICCT-teamet undersökte varför utsläppen från dieselmotorer i personbilar generellt sett var högre i Europa än i USA. Tre slumpvis utvalda bilar klarade testerna, men när man jämförde med utsläppsnivåer på vanlig väg hade VW-bilarna 30-40 gånger högre värden. Resultaten presenterades i maj 2014 och ledde till att amerikanska myndigheter startade den utredning som fortfarande pågår.
Nyheten om att VW medvetet manipulerat dieselbilarnas utsläpp ledde till ett börsras för VW-aktien. Efter meddelandet om vd Martin Winterkorns avgång steg aktiekursen för andra dagen i följd i går. Enligt medieuppgifter kan VW dessutom få betala böter på omkring 18 miljarder dollar.
Hur skandalen påverkar Volkswagen i Finland vet ingen i dagsläget. Allt handlar om imageförlust och besvikelse bland kunderna.