Uber funkar för konsumenten, mindre bra för föraren
I USA är biltjänsten Uber inte längre speciellt kontroversiell. Det är snarare en vardaglig service som finns tillgänglig i de flesta stora nordamerikanska städer. Här är taxichaufförerna minst lika missnöjda som i Europa, men Uber vinner mark. Kunderna har vant sig vid de förmånliga resorna och det är bara en fråga om tid innan de också tagit över den sista heliga anhalten: att plocka upp passagerare från flygplatsen.
När ett företag blir ett verb vet man att det går riktigt bra för det. På samma sätt som man googlar information i stället för att leta upp pratar man om uberifiering av en tjänst. Uberifieringen är en del av den nya poolekonomin där man delar med sig av varor och tjänster man äger, men inte använder för tillfället. Några exempel är Taskrabbit som hyr ut tjänster, Airbnb som erbjuder husrum och Uber som skjutsar.
Tillsammans med konkurrenten Lyft har Uber utmanat de traditionella taxitjänsterna. Orsaken är enkel: Uber är nästan alltid billigare än taxi, det är enkelt att beställa en bil via mobilappen, passagerarna blir vanligtvis bjudna på vatten, godis och tuggummi och så är Uber ett sådant där nytt, fräscht uppstartsföretag som speciellt unga, urbana människor gillar. Om man nu kan kalla det för uppstartsföretag. Uber grundades 2009 och i mitten av 2015 uppskattas företaget vara värt cirka 50 miljarder dollar. I dag finns tjänsten i 59 länder och drygt 300 städer.
Det går bra för Uber
I vissa städer där många vill köra tar Uber trettio procent av kommissionen på de första trettio åken, tjugofem procent på de följande tjugo följande och tjugo procent på resten. De chaufförer som kör heltid premieras, medan de som kör vid sidan om ett annat jobb får arbeta längre innan de kommit upp till en lägre kommission. Konkurrenten Lyft tar konsekvent 20 procent. När företagen vill ha fler chaufförer i en viss stad sänker de sin del till fem procent eller till och med noll för en kortare period.
Uber har också lockat nya chaufförer genom att gå ut med att man i San Francisco kan tjäna upp till 75 000 dollar (knappt 70 000 euro) om året och i New York City så mycket som 90 000 dollar (drygt 80 000 euro). I verkligheten skulle en chaufför vara tvungen att köra åttio timmar i veckan i San Francisco för att tjäna så mycket – minus slitage, bensin och försäkringar. En journalist i Philadelphia räknade ut att hon skulle vara tvungen att köra tio timmar om dagen, sex dagar i veckan för att tjäna ihop en årslön på 30 000 dollar (cirka 27 000 euro). För att få ihop 90 000 dollar om året skulle hon vara tvungen att köra tjugosju timmar om dagen i 365 dagar.
Uber-chaufförer är inte anställda av Uber och får därmed inga sociala förmåner, som försäkringar och semesterersättning. Förarna faller också utanför kollektivavtalen och kan i värsta fall lättare utnyttjas som arbetskraft. De betalar bensinen och slitaget på bilen själva.
Vill du köra?
Är du 21 år gammal, har en bil med fyra dörrar från tidigast 2005 (i Los Angeles från år 2000), ett minst ett år gammalt körkort och genomgår en bakgrundskontroll, som vissa fall haft väldigt lösa maskor, är det bara att ladda ner appen och sätta sig bakom ratten. Nu för tiden behöver man inte ens äga en bil för att blir en Uber-chaufför. Företaget Hyrecar hyr ut bilar för att personer utan egen bil ska kunna köra Uber och Lyft. Hur lönsamt det är för föraren är en annan femma.
Uber använder en app som gör att den som vill ha skjuts får kontakt med chauffören. Efteråt poängsätter passageraren och föraren varandra. Faller förarens poäng under ett visst medeltal blir han avstängd. Har en passagerare usla poäng kan Uber-chaufförer låta bli att plocka upp hen. Alla blir trevligare på så vis. Eller? Företaget får allt mer kritik för att strunta i säkerhet och regler. I USA är det oklart vems försäkring som gäller vid en olycka, Ubers eller chaufförens. Tidigare i år sparade en svensk Uber-chaufför sin passagerares telefonnummer och ringde upp henne efteråt. Passageraren som hade skyddat nummer tyckte att det var obehagligt att en främling både visste var hon bodde och kunde hennes telefonnummer. I Bengaluru i Indien blev ett par misshandlade av sin chaufför och i New Delhi förbjöds Uber efter att en chaufför våldtagit en passagerare. Svenska medier rapporterar om hur den enda utbildning Uber-chaufförer får är en femton minuter lång video. Uber själv verkar följa devisen: Gör först, fråga sen.
Självkörande bilar
I dag levererar Uber allt från hundvalpar, blombuketter, romantiska vykort, till glass och lunch. Företagets nästa stora steg är självkörande bilar. Uber håller på att bygga ett stort forskningscentrum i Pittsburg där man utvecklar bilar som i framtiden ska konkurrera med Googles och Teslas självkörande bilar redan så tidigt som 2020. På så vis kan man eliminera chaufförernas löner och eventuella misstag. Ubers vd och grundare Travis Kalanick sade på en konferens förra året att självkörande bilar gör färden ännu mer förmånlig för passagerarna. Nu behöver de inte längre betala för en chaufför. I verkligheten kommer Uber-priserna ändå knappast att sjunka avsevärt med självkörande bilar. Företaget idkar inte välgörenhet, utan man kommer att vara snabb på att fylla sina egna fickor med skillnaden.
När detta sker förlorar också Uber argumentet att de hjälper folk att tjäna pengar och därmed bidrar till den globala ekonomin (i vintras gick Uber ut med att man kommer att skapa 50 000 nya jobb i Europa), men vid det laget finns det säkert ett annat coolt och attraktivt argument som får unga, urbana medelklassmänniskor att åka med just Uber.