Bara en person i taxin – passageraren
Hur kunde trafiken i Finlands stora städer se ut i framtiden? Bloggaren Juha Kostiainen har funderat mycket på det här. Han tror på de förarlösa bilarna.
Under fackets storprotest i fredags fick stadsborna uppleva hur det är att pendla i en stad utan kollektivtrafik. Då tog många bilen till jobbet. I dag firas den raka motsatsen, det vill säga bilfria dagen. Inte för att det skulle betyda att man som i Stockholm spärrar av centrum för bilar, men fler kommer att åka kollektivt just i dag.
Juha Kostiainen, som till vardags jobbar med stadsutveckling på byggfirman YIT, ser i sin framtidsvision av trafiken att stadsborna mixar förarlösa bilar med att åka kollektivt och att åka cykel.
– Google har utvecklat förarlösa bilar i flera år. Det finns skäl för att tro att de kommer att bli vanliga redan om tio år, också i Finland. Fördelen med dem är att de kör exakta rutter och att de inte krockar. Det enda negativt jag hört om dem är att de inte tål snöoväder så bra. I USA tillåter redan fyra delstater förarlösa bilar, säger Kostiainen.
Bilbehovet minskar
Men det är inte så att de förarlösa elbilarna skulle ersätta vanliga oljedrivna privata bilar.
Nej, Juha Kostiainen tror helt enkelt att behovet för privata bilar minskar, och att företag i stället äger de förarlösa bilarna. De blir så att säga den nya generationens taxibilar. De kunde hämta upp och droppa av pendlare enligt deras elektroniska kalendrar.
– Bilen är inte längre någon frihetssymbol. Unga människor i dag är hela tiden uppkopplade. Inte vill de köra långa sträckor utan att vara det. Tänk dig allt du kunde få tid med att utan att behöva koncentrera dig på själva körandet. Dessutom kunde de nuvarande p-platserna på gatunivå användas till annat när privatpersoner inte längre behöver parkera där, säger Kostiainen.
Spårvagnar i ropet
Också andra kommunikationsmedel blir allt viktigare.
– Spårvagnstrafiken är högintressant just nu. Den nya generalplanen i Uleåborg ger plats för spårvagnar, Åbo funderar på att ta in spårvagnar och i Tammerfors har man redan fattat beslut om dem.
För att en form av kommunikation ska bli populär krävs ändå att stadsborna gillar att använda den. Att Kutsuplus-bussarna nu hotas av nedläggning i huvudstadsregionen, handlar kanske om just det här.
– Det var helt rätt beslut att inte göra grymt dyra investeringar utan att först testa Kutsuplus. Jag ser faktiskt lite likheter mellan framtidens förarlösa bilar och Kutsuplus, båda är något av en taxitjänst. Men där kunde samhället faktiskt tjäna in på de förarlösa bilarna om det i stället är företag som upprätthåller servicen, säger Kostiainen.
Men det är helt fel att tro att förarlösa bilar är lösningen på allt. Lika viktigt är att kunna cykla, gå eller åka kollektivt.
– Mannerheimvägen skulle snabbt bli stockad om alla bara reste med förarlösa bilar. Det behövs också en fungerande kollektivtrafik. Efter att västmetron blir klar blir det aktuellt att diskutera om metrolinjen österut kunde förlängas.