Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Svenskfinland
    • Världen
    • Ekonomi
    • Politik
    • Brott & Olyckor

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    MÖRKT OCH MYSTISKT. Samerna dansar kring en eld i Visit Finlands senaste reklamvideo. Trots löften att videon tas ner hittar HBL den fortfarande på nätet.

    Visit Finland ber samerna om ursäkt

    Maja-Stina Andersson
    Publicerad: 18.09.2015 14.50 • Uppdaterad: 18.09.2015 15.54

    Ämnesord

    • Lappland
    • samer
    • reklam
    • Finland
    • image
    • marknadsföring
    • video
    • Youtube

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Visit Finland drar in sin reklamvideo och ber samerna om ursäkt. – Videon förmedlar en samebild som är både sanningsvidrig och kränkande, säger Sametingets ordförande Tiina Sanila-Aikio.

    På måndag publicerade Visit Finland videon 100 Days of Polar Night Magic som en del av en större kampanj riktad särskilt till Asien. I början av videon kikar en liten pojke in i en kåta och ser hur traditionellt klädda samer med smutsiga ansikten spelar på trummor och dansar kring en eld. Sekvensen har fått samerna på fötter och efter hård kritik har Visit Finland nu tagit bort videon och bett om ursäkt.

    Sametingets ordförande Tiina Sanila-Aikio är glad över Visit Finlands snabba reaktion men hon säger att det är ofattbart att videon över huvud taget kunde publiceras.
    – Videon är både kränkande, nedsättande och föraktfull. Dessutom är den helt sanningsvidrig – sådana här transdanser finns ingenstans i Lappland, säger hon.
     

    Enligt Sanila-Aikio förekommer liknande samebilder i marknadsföringen av Lappland alldeles för ofta, trots att Sametinget under de senaste 20 åren aktivt har vädjat till turismnäringen att sluta sprida kränkande stereotyper.

    – I Sverige och Norge är sådana här övertramp helt otänkbara, men i Finland sker de hela tiden vilket tyder på maktutövning och allvarligt bristande omdöme. Det svider extra mycket att videon finansieras med skattemedel, säger hon.

    Bilden av samerna som naturnära och "ursprungliga" skadar Finlandsbilden mer än den hjälper, tror Sanila-Aikio. Lappländska turistföretagare får ofta förklara för arga turister att samerna faktiskt inte går omkring med traditionella dräkter i vardagen och att ingen längre bor i kåtor.

    – Allt det här sade vi också till dem som ringde till Sametinget och ville låna samekostymer inför filmningen. Senast då borde klockorna ha ringt.


    Videon kan ännu ses
    På Visit Finland säger marknadsföringsansvariga Mervi Holmén att videon var en felbedömning.

    – Videon granskades av en samisk sakkunnig på förhand och därför litade vi på att allt var i sin ordning. När vi upptäckte att vi trots allt hade gjort en felbedömning tog vi genast bort videon från alla våra kanaler. Videon ligger nu på klippbordet och publiceras på nytt i början av veckan, denna gång utan sekvensen med samerna, säger Holmén.

    Det krävs ändå inte mycket googlande för att hitta videon. Många utländska tidningar har publicerat videon på sina webbsidor och via dem kan man fortfarande se samerna dansa i sin kåta. När Holmén får höra om detta lovar hon att kontrollera och åtgärda saken.

    – Avsikten är att videon ska tas bort helt.

    Kostnaden för videon var omkring 200 000 euro och den filmades i Lappland förra vintern. Videon är en del av kampanjen 100 Days of Polar Night Magic som letar fram fyra äventyrare från olika delar av världen och bjuder dem på ett oförglömligt äventyr i Lappland under hundra vinterdagar. Kampanjen lanserades på måndag och redan nu har tusen personer ansökt om att få vara med.

    – Bakom kampanjen ligger en omfattande målgruppsanalys i Kina och Japan som visar att de potentiella Finlandsturisterna är särskilt intresserade av gamla traditioner, folksägner, natur och mystik. En liknande video om midsommarmagi har fått ett mycket gott mottagande, säger Holmén. 

    Maja-Stina Andersson
    Ta kontakt Flera artiklar av Maja-Stina Andersson

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet