Västnyland drabbas hårt av indragentågtrafik
Att tågstationen läggs ner i Sjundeå är katastrofalt för kommunen som byggt sitt centrum kring stationen – och minst sagt besvärligt för hela Västnyland.
Pendlarna på Sjundeå tågstation är upprörda över nyheten att stationen läggs ner. Klockan åtta står de utrustade med regnrockar och paraplyn och väntar på Y-tåget. Enligt många är tåget det bästa sättet att pendla till Helsingfors.
- Tisdagen den 15 september meddelade Kommunikationsministeriet och VR-Group Ab om ändringar i inköp av tågtrafik.
-
Y-tåget mellan Helsingfors och Karis läggs ner.
Ingå och Sjundeå tågstation läggs ner. - Från Sjundeå har det i snitt gjorts 265 resor per dygn.
-
Från Ingå har i det i snitt gjorts 39 resor per dygn.
Turerna mellan Hangö och Karis minskar med fyra turer per vecka.
– Jag flyttar bort från Sjundeå om de inte ersätter Y-tåget med något annat för då kan jag inte ta mig till jobbet. Jag kör inte bil, säger Minna Kuivalainen.
Hon är inte den enda av pendlarna på perrongen som överväger flytta då Y-tåget dras in. Jens Pomoell står under tak i väntan på tåget. Han har tillfälligt flyttat till Sjundeå, men har övervägt att flytta till orten permanent.
– Men på grund av det här flyttar jag tillbaka till Kyrkslätt. Det lär finnas bussförbindelser till Kyrkslätt, men det tar 40 minuter, säger Pomoell.
Han ifrågasätter varför inte tågen mellan Åbo och Helsingfors kunde stanna i Sjundeå.
– De åker ju ändå förbi, men de skulle väl dra in tågturer på den sträckan också, säger Pomoell.
Gunilla Peräsalo som bor i Virkby tycker att Y-tåget är det bästa sättet att pendla in till Helsingfors.
– Det här är helt katastrofalt för Sjundeå. Pendlare har flyttat hit och köpt hus tack vare tågförbindelsen till Helsingfors, säger Peräsalo.
Hon kan ta sig med buss till jobbet, men det gör resan både dyrare och längre.
– Det här betyder också att folk börjar ta egen bil och då ökar biltrafiken. Det påverkar alla i Västnyland. Och tänk på alla skolelever, de kan inte ta sig till Helsingfors med bil, säger Peräsalo.
Omöjligt för Sjundeå
I Sjundeå kommun är man upprörd över beskedet att Y-tåget dras in och stationen läggs ner. Kommundirektör Juha-Pekka Isotupa tycker det är oroväckande att regeringens beslut inte verkar gå att lita på.
– Vi är besvikna och överraskade. Vi är i en omöjlig situation om det går som de föreslår.
Isotupa är också förvånad att Sjundeå station är en av de stationer som läggs ner.
– Vid alla andra stationer som läggs ner görs under 100 resor per dygn, medan det i Sjundeå görs 265.
Sjundeå har satsat på att planera bostadsområden och bygga bostadshus nära järnvägen.
– Det är i enlighet med att staten tidigare beslutat att järnvägen ska användas mera, men nu tar de bort tåget i stället.
Isotupa anser att beslutsfattarna inte ser helheten då Y-tåget dras in och stationer läggs ner. Sjundeå har växt kraftigt och tågförbindelserna är en viktig orsak.
– Vi ska göra allt vi kan för att få tåg till Sjundeå, det är en stor sak för kommunen.
Enlig Isotupa är Sjundeås situation speciell.
– Vi har det svårare än Ingå eftersom vi inte är så nära stamväg 51. Att byta tågen mot buss är inte så enkelt.
Biltrafiken kan öka
Raseborgs tekniska direktör Jan Gröndahl tycker att beslutet är negativt för hela regionen och tror att allt fler kommer att välja bil i stället för att åka tåg.
– Konsekvenserna av att Y-tåget läggs ner måste vi analysera, men en direkt konsekvens är att restiden blir längre med en annan reskedja.
Gröndahl tror det kan bli problem med parkeringsplatser i Kyrkslätt om allt fler väljer att köra bil till den tågstationen.