Muminmuggarna har inte tillverkats i Finland på länge
Slätstruken och tråkig design på den inhemska vardagskeramiken är en följd av att den industriella keramiska produktionen flyttar utomlands. Nyskapandet behöver en dialog mellan alla parter i produktionen enligt experter. Priserna på produkterna riskerar också att raka i höjden.
Fiskars beslut att inleda samarbetsförhandlingar på Arabias fabrik på Tavastvägen i Helsingfors kom egentligen inte alls som en överraskning. Produktionen har redan en längre tid flyttats utomlands. Vid det här laget produceras enbart platta keramikprodukter, såsom fat och tallrikar, i fabriken.
Men ändå kom beslutet som en chock för många som har haft en nära relation till fabriken.
– Nu är tiden definitivt förbi för industriell produktion av vardagskeramik i lite större skala i Finland. Utvecklingen åt det här hållet har pågått länge. När man ser den vardagskeramik som Ikea kan köpa upp i utlandet förstår man hur svårt det är att konkurrera, säger Göran Andersson, en av Arabiafabrikens tidigare chefer. Han var fabrikschef 1974-81.
Under de senaste åren har Fiskars gjort stora satsningar på Arabias fabrik. Produktionen har lagts om för att göra fabriken mer konkurrenskraftig. Men enligt koncernens pressmeddelande har keramik- produktionen i Finland inte kunnat göras hållbar på grund av ökad priskonkurrens och det svåra ekonomiska läget.
Enligt Andersson är automationen av produktionen endast en bit av totalkostnaderna.
– Automatlinjen går inte av sig själv. Det behövs dessutom arbetskraft i försäljningen, förvaltningen, kontor och inom ledningen. Den här typen av produktion har svårt att konkurrera med verksamhet i länder som Thailand och Vietnam, säger Andersson.
Designen har lidit
Andersson tycker att man redan nu kan se att designen av vardagskeramik har lidit av att produktionen stegvis har flyttat bort från Finland. Dynamiken mellan designer, produktionen och säljarna fungerar inte längre. Enligt Andersson behövs det en dynamik för att det ska kunna skapas något nytt.
– Mitt intryck är att det inte har skapats något verkligt nytt under de senaste åren. Det är bara dekoren på muggarna och på tallrikarna som varierar. Designen är tiotals år gammal. Om parterna jobbar sida vid sida kan designern utmana produktionen som för sin del kan utvecklar nya massor och tekniska metoder. Det verkar som om samspelet kring den keramiska tekniken inte har fungerat på många år, säger Andersson.
Kunnande försvinner
Keramiker Karin Widnäs-Weckström är inne på samma linje. Hon säger att det försvinner en massa kunnande ur landet om den industriella keramikproduktionen tar slut.
– Allt det kunnande som utvecklats över hundra år mals sönder på nolltid. Jag är mest rädd för att man i Finland också kommer att minska på undervisningen när det gäller framställning av keramik, säger Widnäs-Weckström.
Hon tackar innerligt sin lärare Kyllikki Salmenhaara som var banbrytare när det gällde att förändra undervisningen på keramiklinjen vid Konstindustriella högskolan. Salmenhaara lärde de dåvarande keramikstuderandena allt från A till Ö. Det innebär att det nu finns rätt många självständiga keramiker.
– Keramik som är designad och tillverkad i Finland försvinner ingenstans. Men det är klart att produktionen är småskalig, säger Widnäs-Weckström.
Hon tror inte att vardagskeramiken som produceras utomlands kommer att förbli billig. Sedan när den industriella framställningen av keramiska produkter tar slut i hela Europa får vi betala skyhöga priser också för produkter som är designade i Finland. Det är fråga om ett svårt hantverk med många skeden som man måste känna till för att åstadkomma en produkt som verkligen fungerar.
Den europeiska industriella keramikproduktionen flyttar i snabb takt utomlands. Rörstrands fabrik i Sverige slutade med sin produktion redan för tio år sedan 2005.
Vill skapa tillväxt
Motiveringen bakom Fiskars beslut att se över kostnaderna på Arabiafabriken är att koncernen vill säkra alla sina produkters konkurrenskraft.
– Vi måste skapa förutsättningar för tillväxt också i framtiden. Vi vill kunna satsa på alla våra varumärken och stärka produktutvecklingen, säger Risto Gaggl, direktör för leveranskedjan på Fiskars.
Samarbetsförhandlingarna på Arabias fabrik på Tavastvägen inleds i dag, onsdag. Förhandlingarna omfattar totalt 130 anställda på fabriken. Processen är en del av ett omstruktureringsprogram som går under namnet Supply Chain 2017. Målet är att förbättra konkurrenskraften inom koncernens produktionsverksamhet och distributionsnätverk.
Risto Gaggl säger att ingenting är bestämt ännu, först ska förhandlingar med personalen föras. Om cirka sex veckor klarnar läget.
Koncernen meddelar i sitt pressmeddelande att produktutveckling, portföljhanteringen samt beslut kring design och varumärken kommer också i framtiden att ske i Finland.