Pamflett väger argument för och emot obligatorisk skolsvenska
Har debatten kring skolsvenskan stampat på stället i 50 år? Det är en av frågorna Björn Sundell ställer i pamfletten Den obligatoriska svenskan – för och emot, som publicerades av tankesmedjan Magma på tisdagen.
Sundell går igenom de vanligaste argumenten som förekommit i debatten kring obligatoriet och hänvisar till aktuell forskning i språkfrågan.
Sedan svenska blev obligatoriskt 1968 har debatten kring det stundvis gått het.
– Den obligatoriska skolsvenskan är den kritiska frågan, inte själva språket, sade Sundell på ett seminarium när pamfletten publicerades.
Bland argumenten för obligatoriet nämner Björn Sundell det nordiska samarbetet, nyttan i vissa delar av arbetslivet och tvåspråkigheten som en del av den finländska identiteten. På motsidan tar han fram de dåliga resultaten av svenskundervisningen samt att många sällan konfronteras med svensk och att de upplever att de klarar sig med engelska. Sundell är emellertid noga med att inte rangordna argumenten eller ta fram sin egen åsikt i frågan. Målet med pamfletten är att betrakta språkfrågan på ett förutsättningslöst sätt.
– Det är viktigt att parter som har en klar uppfattning lyssnar på motparten och försöker förstå varför de tänker annorlunda, sade han.
För och emot
Svenska riksdagsgruppens ordförande Anna-Maja Henriksson (SFP) ansåg att argumenten från de olika sidorna inte var riktigt jämförbara.
– Det är lite som att ställa bruksanvisningarna för en Honda och en BMW bredvid varandra, sade hon.
– Det kan påvisas att intresset för svenskan minskat sedan studentsvenskan blev valfri år 2004. Däremot kan man inte påvisa att svenskstudier är bort från annat.
Henriksson ser risker med försöket med utvidgat språkval på regional nivå.
– Skulle det bli möjligt att välja ryska i stället för svenska i östra Finland kunde det leda till "tvångsryska" ifall kommunerna inte har råd att erbjuda svenska också, säger hon.
Simo Elo (Sannf) ser obligatoriet som ineffektivt bland annat för att svenskkunskaperna inte nått önskad nivå.
– Jag förstår inte det är obligatoriskt men jag vill inte öka rädslan för att det svenska språket och den svenska kulturen ska gå under, sade han.
I stället för obligatorisk språkundervisning skulle han satsa på samarbete mellan skolor för olika språkgrupper. Annars också skulle han vilja motarbeta motsättningar genom mer samverkan.
– Jag tror att finlandssvenskar är räddare för sannfinländare än tvärtom, sade han.