Medieoro inför Apple-spektakel
Bland alla rykten inför Apples presentation på onsdag finns det ett som torde göra många mediechefer oroliga – det om annonsblockering på Iphone och Ipad.
– Det här sänder chockvågor in i alla mediehus, säger Bente SolliedStorehaug, vd för reklambyrån ESVDinamo, till den norska tidningen Klassekampen.
I och med den kommande uppdateringen av operativsystemet IOS, som används i både mobilen Iphone och surfplattan Ipad, väntas det bli möjligt att blockera annonser i webbläsaren Safari. Det kan man redan göra i den version av Safari som används på Apples Mac-datorer.
"Ödeläggande"
Men mobilen har på kort tid blivit den viktigaste digitala nyhetskanalen och Storehaug menar att Apples väntade drag kan bli "ödeläggande" för mediehus och annonsörer. En tänkbar konsekvens är, menar hon, mer "reklamjournalistik" – annonser som liknar redaktionellt innehåll.
Tidigare har exempelvis Wall Street Journal beskrivit annonsblockeringen i mobila enheter som ett slag inte bara mot mediebranschen, utan även mot Apples rival Google, det bolag i världen som tjänar mest pengar på mobil annonsering.
Spekulationer
Apple har i vanlig ordning varit hemlighetsfullt inför lanseringsspektaklet, som äger rum i arenan Bill Graham Auditorium i San Francisco med plats för cirka 7 000 åskådare. Trots detta föregås presentationen, i vanlig ordning, av omfattande spekulationer i både traditionella och sociala medier.
IT-jätten brukar lansera nya versioner av Iphone i september, och så väntas det bli även denna gång. Enligt nyhetsbyrån AFP väntas presentationen därutöver till stor del handla om mediaspelaren Apple TV, som ryktas få en egen appaffär och eventuellt en version av röststyrningstjänsten Siri.