Acceleratorn ger unga företag skjuts framåt
Den nystartade företagsacceleratorn Vertical hjälper unga företag inom hälsoteknologi och välmående att utveckla sina affärsidéer. Målet är att skapa nya tillväxtföretag som på sikt kan bidra till att få landets ekonomi på fötter.
I nyrenoverade lokaler i Otnäs, Esbo startade företagsacceleratorn Vertical härom veckan sitt första mentorsprogram för uppstartsföretag inom hälsoteknologi och välmående. I programmet deltar 11 företag som valts ut bland 147 sökande från 23 länder. I fyra månader erbjuder acceleratorn en inspirerande miljö där företagen under ledning av mentorer ges chans att utveckla sin affärsidé. Det kan handla om att hitta nya kunder på en global marknad, fila på sin organisation, söka finansiering eller få assistans i juridiska frågor.
– Teamen är klart mognare än vi hade hoppats. De har redan produkter, omsättning och kunder, säger Christian Lindholm som är en av eldsjälarna bakom projektet.
Över hundra mentorer är kopplade till acceleratorn och kan ge råd i allt från varumärkesskapande till lobbning inom EU. Här finns erfarna företagsledare och personer med kännedom om uppstartsvärldens problem, samt experter från till exempel vårdbranschen.
– Vårt mål är att skapa nya tillväxtföretag som etablerar sig i Finland, säger Verticals verksamhetsledare Kenneth Salonius.
Hjälp i parrelationen
Fransmannen Julien Robert är en av dem som med sitt företag Happy Couple sökt sig till Otnäs. Happy Couple är en nätbaserad tjänst som stöder folk i deras parrelationer, med fokus på relativt färska förhållanden. Tjänsten har utarbetats av psykologer i form av ett spel, där användarna får personifierade tips och uppgifter, vars mål är att utveckla förhållandet.
Tills vidare finns tjänsten i beta-version i Frankrike, men Roberts mål är att Happy Couple ska bli tillgängligt i Finland under hösten.
– Finland ser ut att vara en intressant marknad, för så vitt jag har hört är finländarna inte alltid så bra på att kommunicera, säger Robert med ett skratt.
Robert har hittills fokuserat mest på produkten, men ska under tiden i Otnäs satsa på marknadsföring.
Jussi Koskimäki med bakgrund som industriell designer lanserade i våras ett nytt första hjälpen-redskap, en filt med hjäpinstruktioner tryckta som text och bilder. Den första uppsättningen har sålt slut och Koskimäkis mål är nu att få ut sin produkt på en internationell marknad.
– Potential torde finnas eftersom behoven är desamma överallt. Många kan första hjälpen men i en verklig nödsituation är det svårt att minnas allt.
Målet för Koskimäkis företag Aid One är nu att skala upp produktionen, vilket kräver finansiering – ett typiskt ägget-och-hönan-dilemma, säger han.
Än så länge är Aid One ingen högteknologiprodukt, men Koskinen har olika idéer som går ut på att i filten bygga in sensorer som registrerar kroppsfunktioner. Han valde ändå snabbt få ut en första version i stället för att sitta fast med utvecklingsarbete i kanske flera år.
Telefon för döva
Italienarna Lorenzo Di Ciaccio och Sara Del Vecchio från företaget Pedius är på acceleratorn för att utveckla en tjänst med vars hjälp hörselskadade kan ringa vanliga telefonsamtal. Tjänsten konverterar skriven text till tal – och vice versa.
Enligt Di Ciaccio är en fördel med Finland att här råder ett tänkesätt som går ut på att tidigt sikta på en internationell marknad.
– Det är precis det tänkesättet jag behöver lära mig nu. I Italien som är ett större land tänker många företagare att hemmamarknaden är tillräcklig.
Programmerarna Katja Ratamäki och Elena Oat lanserar inom kort sin måltidstjänst Miils. Idén är att i samarbete med näringsexperter skräddarsy måltider åt folk enligt deras personliga preferenser. Målgrupp kan vara personer med olika allergier eller andra begränsningar, men också vem som helst som till exempel vill hålla koll på sitt kaloriintag. Via tjänsten får användarna måltidstips och recept, men tanken är också att tillsammans med partnerföretag erbjuda leverans av färdiga portioner.
Till att börja med startar Miils på den amerikanska västkusten.
– Det beror på att marknaden där är så stor och att folk är vana med hemleverans. Det är också där många mattrender uppstår, säger Ratamäki.
Växande nisch
Hälsoteknologi och -tjänster har identifierats som en av Finlands potentiella tillväxtbranscher. Landet har länge varit en nettoexportör av hälsoteknologi och värdet av fjolårsexporten var rekordhöga 1,8 miljarder euro, en ökning med 8,3 procent jämfört med året innan.
En åldrande befolkning och en ökning av så kallade livsstilssjukdomar gör att behovet av hälso- och välmåendeteknologi och -tjänster väntas öka. Finland har långa traditioner med företag som Instrumentarium, Lapsystems, Vallac och Merivaara. Störst i dag är GE Healtcare som härom året också öppnade sin Startup Village i Vallgård där man erbjuder uppstartsföretag i hälsobranschen möjlighet till utrymme och samarbete.