Tallinnborna nöjda med gratisbussar
Både politikerna och invånarna är nöjda med den avgiftsfria kollektivtrafiken i Tallinn. Men konsekvenserna av en nolltaxa är fortfarande omtvistade.
– Överlag är jag nöjd med kollektivtrafiken. Särskilt i centrum fungerar den bra, men det är fullsatt under rusningstid. Jag åker till jobbet tidigare för att undvika de värsta folkhoparna. En av de största förändringarna var att man oftare ser hemlösa på bussarna, säger Gerdu Kaev på sin hemresa från jobbet i centrala Tallinn.
Flertalet av Tallinnborna håller med Kaev. I opinionsmätningar har majoriteten varit nöjda med kollektivtrafiken, som varit avgiftsfri sedan början av 2013 för personer som är fast bosatta i staden. För utsocknes besökare kostar en enkelbiljett 1,6 euro. År 2014 var medelinkomsten i Estland 900 euro.
– Om man tänker på vad medellönen är var kollektivtrafiken en stor utgift tidigare, säger Kaev.
Tallinns borgmästare Edgar Savisaar, eldsjälen bakom projektet, har föreslagit att nolltaxan ska införas i hela landet.
– Vi har bevisat att implementerandet av gratis kollektivtrafik i själva verket hjälpt oss förbättra kvaliteten på vår service. I resten av Estland, där människor fortfarande måste betala, håller kvaliteten däremot på att försämras, sade Savisaar på en konferens i januari i år.
Enligt Savisaar är en nolltaxa nödvändig för att upprätthålla liv i alla delar av Estland.
– Det finns bara ett sätt att beskriva en situation där högt subventionerade bussar åker halvtomma då människor inte har råd att använda dem – det är slöseri med skattebetalarnas pengar, sade Savisaar.
År 2012 ordnade man en folkomröstning i Tallinn om att göra kollektivtrafiken gratis, då 75 procent röstade för förslaget. Motiveringarna för nolltaxan var bland annat att främja kollektivtrafiken och minska på privatbilismen och att öka de arbetslösas och låginkomsttagarnas möjlighet att röra sig. En orsak var också att öka antalet registrerade Tallinnbor och således öka de kommunala skatteintäkterna.
Varierande resultat
Det kanske största resultatet har varit det sistnämnda. Sedan början av 2013 har befolkningsmängden ökat med 15 000 personer. Däremot har ökningen i passagerarantal varit blygsam.
I fjol gjorde forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm en undersökning som visade att antalet passagerare ökade med bara tre procent, varav största delen av ökningen berodde på en utökning av trafiklinjerna. Undersökningen visade också att resornas längd minskade, vilket enligt forskarna tyder på att en del i stället för att gå började åka kollektivt. KTH:s slutsats är att det vore effektivare att göra privatbilismen dyrare.
Däremot tyder studien på att satsningen lett till en ökad social mobilitet. I områden med en hög andel äldre personer och arbetslösa och ett lågt antal bilägare var passagerarökningen större. Den största ökningen, över tio procent, förekom i nordöstra Lasnamäe som är ett av stadens folkrikaste distrikt där arbetslösheten och andelen rysktalande är hög.
Försök i flera länder
Bland annat Templin i Tyskland, Aubagne i Frankrike och ett antal kommuner i Sverige har infört avgiftsfri kollektivtrafik. I Mariehamn var busstrafiken gratis från 2000 till 2013.
Resultaten har varierat. I Sverige har ökningen av kollektivtrafikresandet vid införandet av avgiftsfri kollektivtrafik varit mellan 30 och 250 procent. Till exempel i Avesta ökade resandet med buss med 80 procent mellan år 2012 och 2013. Staden Hasselt i Belgien hade nolltaxa i sexton år, men avskaffade den år 2013. Där ökade resenärerna från 1,5 miljoner 1997 till 4,6 miljoner 2006.
Också i Helsingfors har nolltaxan diskuterats, bland annat 2012. Idén nobbades ändå i en utredning som Helsingfors stads trafikverk låtit göra år 2008. Enligt den skulle en nolltaxa bli för dyr. Enligt utredningen skulle ändringen leda till en kostnadsökning på över 140 miljoner euro per år.
Efterfrågan på kollektivtrafiken skulle uppskattningsvis öka med trettio procent, medan privatbilismen skulle minska med bara nio procent per år. Koldioxidutsläppen som trafiken orsakar skulle minska med kring tio procent per år. Ändringen skulle enligt utredningen också möjligtvis leda till sociala problem eftersom människor fördriver mer tid i fordonen och trivseln därmed skulle minska
Stadsborna är däremot positivt inställda också i Finland. Enligt en undersökning som fackförbundet JHL gjort för ett par år sedan anser nästan hälften av finländarna att gratis kollektivtrafik är en bra idé. Fyra av fem ansåg att det skulle minska privatbilismen.