Tvist om dyr "metrotelefon"
20 000 euro i månaden för telefonsupport är för mycket, bestämde Helsingforspolitikerna i juni och krävde att tjänstemännen förhandlar fram ett bättre avtal med metroleverantören Siemens. Förhandlingar pågår trots att deadline passerats.
Direktionen för Helsingfors stads trafikverk HST beslöt i juni att staden betalar Siemens 20 000 euro för en telefonsupport som betecknas som nödvändig. Villkoret var att priset sänks till 15 000 euro fram till direktionsmötet som skulle hållas i går. Men det mötet är framskjutet med en månad, vilket enligt tjänstemannaledningen också betyder att förhandlingarna med Siemens kan fortsätta i ytterligare en månad.
Förtroendevalda som HBL talat med, inklusive direktionsordförande Tuomas Rantanen (Gröna), har inte informerats om den nya tidsfristen. Han säger att målet är klart ändå, att kostnaderna för Helsingfors ska sänkas och att det på den punkten inte finns oklarheter.
"Måste betala"
Projektchef Kimmo Reiman vid HST bekräftar att förhandlingarna i praktiken strandat.
– Vi har Siemens ställverk på metrobanan och de fungerar bra. Vi har reservdelar, och våra egna montörer kan åtgärda många problem, men krånglar tekniken riktigt ordentligt behöver vi kanske ringa leverantören. Siemens har satt ett pris på hjälpen och det är vad det är. Vi måste betala. På det sättet gav politikerna oss ett omöjligt uppdrag.
Ställverk gör det möjligt att manövrera tågets väg tryggt genom ett spårområde. Det finländska bolaget Mipro bygger västmetrons ställverk men det är oklart vad som händer med spåren i Helsingfors. Ska Siemens utrustning plockas bort och Mipros installeras i stället? Beslut ska tas den här hösten.
Enligt Kimmo Reiman diskuterar HST och Siemens vidare om telefonsupporten de närmaste dagarna "men läget är nu som det är."