En Panda för livets alla växlingar
Fiat Panda är en nykomling på de finländska vägarna fast modellen redan harett par år på nacken. Efter en paus i importen har FCA Finland tagit över. En Panda får man för knappt 13 000 euro.
Helsingfors Just nu är Panda den billigaste fyrhjulsdrivna bilen på marknaden med en kostnad på 17 400 euro. Den lyxigare Crossversionen är 1 500 euro dyrare. Vi fokuserar ändå på basversionen med 1,2 liters motor och 69 hästkrafter, en modell som ligger bra till om man till exempel vill utnyttja en skrotningspremie och behöver en både billig och rymlig bil.
Kan utrustas dyrt
Manuell luftkonditionering, elspeglar, fönsterhissar fram och fjärrstyrt centrallås är det minsta man kan kräva, och det finns faktiskt redan i den billigaste versionen. En tusenlapp till för oss till Lounge-nivån med färddator, bluetooth och uppvärmd vindruta. Steg för steg kan man tilläggsutrusta bilen ända upp till 15 224 euro inklusive automatlåda.
Småbilar har inte varit någon storsäljare i Finland, främst eftersom vi saknar de riktigt stora städerna där de är perfekta. Med drygt 3,5 meter är Panda lättparkerad och lättkörd. Trycker man in City-läget blir styrservon stadsanpassad och extremt lätt. Man vänder bilen inom en 9,1 meters cirkel, vilket gör branta kurvor till en lek.
Bekväm för fyra
Utrymmena och komforten är det som först överraskar positivt. Panda är ärligt fyrsitsig, vilket gör att två personer sitter bekvämt där bak även om sätet är lite kort med tanke på lårstödet.
Framtill är utrymmena generösa, och om man gärna sitter lite rakare är det lätt att hitta körställningen. Man sitter lite högre, vilket kan vara bekvämt för äldre ben och ryggar.
1,2-litersmotorn är inte världens segaste, och den blir faktiskt onödigt bullrig i högre hastigheter. Motorns kraft är begränsad, och det hjälper inte att pressa gaspedalen mot golvet. Det är växelspaken som ska göra jobbet. Distinkta lägen, korta rörelser och en smidig koppling gör att man inte har något emot växlingen i sig.
Växelspaken är kort och placerad högt uppe som i många skåpbilar. Det är bekvämt, och det tackar man för när man märker hur ofta man ska greppa den för att hålla trafikrytmen. Motorn under huven har gamla anor, och man kommer inte ifrån att de drygt 100 Newtonmeter som utlovas inte gör bilen så pigg som den ser ut.
Korta bilar skakar
Fjädringen är inte speciellt avancerad, men trots att den korta bilen skakar lite på dåliga vägar känner man sig aldrig obekväm. Styrningen har vissa drag av gokart i sin reaktionssnabbhet, men det bidrar bara till bilens charm i stadstrafik.
Känslorna är blandade när det gäller helheten. Den yttre designen kan man ha många åsikter om, men vi kan konstatera att "italiensk design" är ett begrepp som inte bara betyder smäckra sportbilar. Det här är knappast någon klassisk skönhet, snarare en lite överviktig panda som man tycker om för att den ser så snäll ut.
Designen placerar Panda i samma retrogrupp som Fiat 500, men funktionaliteten är på en mycket högre nivå. Instrumentbrädans och reglagens rundade former och tjocka linjer tillsammans med den grova ratten med stort centrum får en att associera till pedagogiska leksaker, men att hantera reglagen och köra bilen är inspirerande så länge man håller sig till de begränsningar som motorn ger.
Det enda man inte ska göra är åka på familjesemester, för bagageutrymmet rymmer ungefär tre flygväskor innan det säger stopp.
Smidig. Styrningen är planerad för storstäder, men med liten vändradie trivs Panda också på småvägar.
Fiat Panda 1,2 Lounge
Fakta
- Pris: 13 995 euro
- Slagvolym: 1 242 cc/4 cyl.
- Effekt: 52 kW/69 hp/5 500 rpm
- Vridmoment: 102 Nm/3 000 rpm
- Topphastighet: 164 km/h
- Acceleration 0-100: 14,2 sek.
- Snittförbrukning: 5,1 l/100 km
- CO2-utsläpp: 119 g/km
- Bränsletank: 37 liter
- Bagageutrymme: 225 liter
- Mått (L/B/H): 3 653/1 643/1 551 mm
- Vikt: 940 kg
PLUS
- Innerutrymmen, sikt, framstolar.
MINUS
- Motorn, bagageutrymmet, framstolarnas justeringsmöjligheter.