Sami Kallinen blir digital direktör på KSF Media
Sami Kallinen knyts till KSF Media som ansvarig för bolagets datastrategi.
Sami Kallinen kommer från Yle, där han sedan 2011 varit utvecklingschef för webb och mobil. Han har varit ansvarig för hela bolagets digitala produktportfölj, resursering och webbmediestrategi.
Tidigare har Kallinen jobbat med journalistik i Stockholm (Metro, cinema.se, tidningen Bibel) och som konstproducent i Amsterdam.
På Yle jobbade han som producent för kulturmagasinet Pixel innan han 2010 blev webbchef på Svenska Yle.
På KSF Media kommer Kallinen att ansvara för datadrivna projekt och kundanalys samt utveckla digitala arbetssätt och den digitala arkitekturen.
– Med data vi får fram om användarnas profiler, om vårt innehåll och om användarbeteendet på våra tjänster kan vi utveckla våra publicistiska och kommersiella produkter så att de klarar sig optimalt i konkurrensen, säger Kallinen.
Först gäller det ändå för Kallinen att lära känna folket och verktygen på KSF.
– Sedan tycker jag spontant att diskussionen om dataanvändning har försummats av de finländska medierna. Där deltar jag gärna.
Han tillträder som digital direktör den 15 september, och kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp.