Passionen till musiken håller skivaffärer vid liv
I årtionden har de kallats ett försvinnande fenomen. Men tack vare passionerade eldsjälar överlever många år efter år. I en ny bok om de finländska skivaffärerna dekonstrueras myten om en döende bransch.
– Jag är så otroligt trött på den frågan.
Ilkka "Emu" Lehtinen står bakom disken på Digelius Music i Femkanten och utforskar en senegalesisk skiva. Bortsett från två killar borta vid jazzsektionen är det tomt i affären. Lehtinen, en levande legend i finländska musikkretsar, startade Digelius i början av 1970-talet och har lyckats göra affären till en av de mest berömda i landet. Frågan han tröttnat på gäller den påstådda nedgången inom branschen.
– Det finns fortfarande många skivaffärer i Helsingfors som klarar sig bra, mycket bättre än de stora varuhusens skivavdelningar. I stället för att lägga tid på att klaga kan man ju gå ner till affärerna och köpa en skiva, säger Lehtinen innan han springer ut för att ge den senegalesiska skivan till en kompis som passerar förbi fönstret. Kompisen, bördig från Senegal, skiner upp i ett brett leende.
Två som skriver under Lehtinens påstående är killarna borta vid jazzsektionen, Anssi Mononen och Anton Staffans. De är i full färd med att sammanställa en bok om skivaffärerna i Finland, och efter att ha besökt skivhandlare runtom i landet har de noterat att den dystopiska bild som medierna målar upp inte nödvändigtvis stämmer.
– Utgångspunkten när vi började var att skildra ett försvinnande fenomen. Men under arbetets gång har vi lagt märke till att det inte alls verkar vara en bransch som är på väg att dö ut, säger Staffans.
Generationsklyfta
Mononen och Staffans hör till den sista generationen som växt upp med skivaffären som en del av vardagen. Direkt som månadspengen kom spenderades den på nya plattor. I dag har månadspengen ersatts av studiestöd och lön, men kärleken till den fysiska skivan har inte försvunnit.
– Ungdomar som växer upp i dag har aldrig upplevt en värld där de måste betala för musik. Så en av utmaningarna för branschen är väl att klura ut hur de unga, och då inte bara de som rör sig i alternativa kretsar, ska lockas till affärerna, säger Mononen som är primus motor för projektet.
I boken, som går under arbetstiteln 12 tuumaa (sv. 12 tum), förekommer över 40 skivaffärer. Vissa är nerlagda, andra är nystartade. Tack vare ett stipendium från Konestiftelsen har Mononen inte behövt lägga ut egna pengar på sina resor. I syftet att göra boken så personlig som möjlig har man ofta tagit hjälp av lokala skribenter och fotografer.
– Det innebär att alla fått skriva om affärer som de själva har en personlig relation till. I vårt team finns också experter på marknadsföring och layout. Allting görs på frivilligbasis, säger Mononen.
Grafik: Mikael Bobacka.
Lever för musiken
Bokens huvudpersoner är eldsjälarna som driver skivaffärerna. Ibland har det varit svårt att få personerna att öppna sig, andra gånger har historierna vällt ut. Staffans säger att det varit intressant att se hur branschen förändrats genom åren, till exempel hade han inte tänkt på hur annorlunda situationen var före EU-inträdet.
– Innan vi gick med i EU såg skivimporten helt annorlunda ut. I Finland fanns det inköpare som hade ensamrätt till att importera vissa skivor från Europa och USA. När det sedan plötsligt blev tullfritt kunde vem som helst plötsligt bara hoppa i bilen och köra efter skivor från Sverige.
Mononen och Staffans radar upp historier på löpande band. Än var det skivhandlaren som sov på sin soffa eftersom hans rum var fyllt med skivor, än var det skivhandlaren som gick till Anttila och köpte skivor, bara för att sedan klistra fast sin egen logo och sälja dem vidare i den egna affären. Den gemensamma nämnaren är ett starkt driv och passionen för musik.
– Ta grundaren till affären Fresh Garbage som exempel. Han hade ett stadigt jobb inom finansbranschen men valde ändå att satsa på en klart osäkrare karriär, helt enkelt eftersom musiken var hans passion, säger Staffans.
Till hösten planerar de att eventuellt köra i gång en gräsrotsfinansiering för att möta tryckerikostnaderna, men det är ännu oklart om det kommer att behövas. Boken planeras utkomma i slutet av hösten, och författarnas förhoppning är att den ska tilltala både musiknördar och dem som är allmänt intresserade av urban kultur.
Så trots sjunkande försäljningssiffror är duon överens om att vi inte på länge kommer tvingas ta farväl av skivaffärerna. Även om de inte kan konkurrera med nätbutikerna eller online-musiktjänsterna i fråga om utbud så erbjuder de fysiska affärerna en helt annan rådgivning och expertis.
– Det är inte samma sak när en maskin rekommenderar något som när en människa gör det. Med försäljarnas hjälp hittar du musik som du aldrig annars skulle ha snubblat över, säger Mononen.
Han blickar ut över havet av skivor som fyller Digelius.
– Det är något fint med att det finns en orsak till att varje skiva hamnat i just den här affären.