Ny kampanj visar upp ett annat Afrika
Rachel tröttnade på att hennes hemland alltid beskrevs i negativa ordlag. Till slut beslöt hon att ta saken i egna händer och startade en kampanj för att visa världen en annan bild av hela den afrikanska kontinenten.
Under sommaren har sociala medier fyllts av tusentals bilder från Afrika under hashtaggen "The Africa The Media NEVER Shows You". Initiativtagaren Rachel (som valt att hålla sitt efternamn hemligt), en 17-årig journaliststuderande från Ghana, drog i gång kampanjen efter att hon tröttnat på den ensidigt pessimistiska bilden av sitt hemland och sin kontinent som målas upp i medierna.
– Fastän kontinenten utvecklas så är det fortsättningsvis bara fattigdom, epidemier och krig som det skrivs om. Jag sade till mig själv att något måste göras, och efter att ha kommit på namnet hjälpte min kompis Diana från Somalia mig att lansera kampanjen, säger Rachel.
Rachel säger att den bild som medierna ger av Afrika känns som propaganda designad för att få världen att fortsätta att se negativt på länderna i Afrika. När man går igenom kommentarerna på Twitter är det massvis med människor som skriver att de "aldrig visste att Afrika såg ut så här". Tanken bakom kampanjen är inte att överskugga problemen och utmaningarna som på sina håll finns på kontinenten, utan att kämpa emot stereotypen att misär är allt som finns i Afrika.
– Det finns till exempel många afrikanska byar som är så vackra att det skulle få vem som helst att vilja bo där i stället för i staden. Men eftersom de enda byar som medierna väljer att visa upp är i dåligt skick har det blivit normen för hur folk bor i Afrika. Det räcker med att googla "Afrikanska hus" för att se hur felaktig bilden blivit.
Hon anser även att mediernas porträttering får negativa följder för ekonomin. Många afrikanska länder är beroende av turismindustrin, och det är vanligt att de fattigaste byarna ligger i nära anslutning till turistattraktionerna. Ett ökat antal turister kunde förbättra livet för många av de mest utsatta.
Bara
Även från andra håll har det väckts kritik mot rapporteringen från Afrika. I början av juli anmälde biståndsorganisationen We effect 25 svenska tidningar till pressombudsmannen för att de inte namngett personer som förekommer i artiklar om Afrika. Efter att ha undersökt över 1 000 artiklar som berörde biståndsarbete söder om Sahara från 2014 konstaterade We effect att endast 13 procent av alla privatpersoner från Afrika nämndes vid namn. Samma siffra för vita personer i rapporteringen var 93 procent.
"Alla har rätt till ett namn och en identitet. Men på bilder från Afrika blir människor bara rekvisita till en text om fattigdom" skriver Ola Richardsson, kommunikationschef på We effect, i ett pressmeddelande.
Richard Myrenberg, Afrikakorrespondent på Sveriges Radio, säger att han har 47 länder som han ensam ska lyckas bevaka. När det inträffar stora konflikter, som på senaste tiden i Sydsudan eller Burundi, så måste det rapporteras om det. Richard Myrenberg har ibland fått kritik från läsare som tycker han borde skriva om flera solskenshistorier.
– Ibland är det som om folk anser att jag har något slags pr-ansvar för Afrika. Men det har jag inte, utan jag har ett journalistiskt ansvar att förmedla en så korrekt bild som jag kan.
Men även om det blir mycket krisrapportering anser Richard Myrenberg att han även skrivit väldigt mycket om saker som fungerar bra i de olika länderna. Han nämner nya penningsystem i Kenya, sjunkande barndödlighet i Rwanda och olika kulturreportage.
Han tycker det är problematiskt att kritiken alltid riktar sig till journalister som skriver om just Afrika.
– Det är aldrig någon som kräver en mer positiv bild av Latinamerika, Mellanöstern eller Asien. Att det bara krävs av oss förstärker snarare bilden att det är skulle vara mer synd om Afrika än om andra kontinenter. Och det är det ju inte, det händer en massa spännande saker som vi gör vårt bästa för att rapportera om.