VR ännu förtegen om de nya priserna
VR svarar på konkurrensen som började då marknaden för långfärdsrutterna frigjordes för konkurrens i fjol genom att sänka biljettpriser inom fjärrtrafiken.
Bolaget uppger varken tidtabell eller andra detaljer för prisändringarna, men kommer att fortsätta testa olika kampanjpris under hösten. På så vis försöker tågbolaget skapa en ny prisnivå för de populäraste rutterna.
Bussbolagen är inte oroliga för att konkurrensen hårdnar, uppger Matkahuolto och Onnibus. Bolagen litar på att förmånligare priser kommer att locka fler kunder att lämna bilen hemma och använda kollektivtrafiken i stället.
– Ända sedan konkurrensen frigjordes har det varit klart att VR måste svara på den nya situationen, säger Maisa Romanainen som är chef för VR:s passagerartrafik.
Bolaget har redan reagerat med att de börjat sälja billigare biljetter under olika kampanjer på sommaren.
Matkahuoltos vd Jarmo Oksaharju är inte ledsen över att konkurrensen blir hårdare utan säger att han är nöjd med att kollektivtrafiken börjat få mer och mer synlighet i offentligheten.
– Folk har blivit mer intresserade av att åka med kollektivtrafik. Vi har haft möjlighet till att erbjuda nya rutter till olika pris. Alla aktörer inom fjärrtrafiken har tvingats tänka på sina egna verksamhetsmodeller. Det gäller tåg och bussar men också flygtrafiken.