Bönder stöder cancerkampanj
Höbalarna brukar vara vita, men i år är det mycket rosa på fälten i Sverige. På så sätt samlar lantbrukarna in pengar till bröstcancerforskningen.
STOCKHOLM Dinosaurieägg brukar vi skämtsamt kalla dem i familjen, de vita ensilagebalarna på fälten. I år har dinosaurierna lagt rosa ägg i Sverige.
130 000 ensilagebalar kläs nu i rosa plast och nät, och i augusti–september dyker ytterligare 200 000 rundbalar för halm upp i landskapet. Det handlar om lantbrukskoncernen Lantmännens kampanj för att uppmärksamma bröstcancer och stödja forskningen.
Och den kan väl snarast beskrivas som en succé. Så många bönder ville beställa rosa plast i stället för det traditionella vita att det inte räckte till alla intresserade, berättar Torbjörn Wahlström, chef för växtodlingsprodukter på Lantmännen Lantbruk.
– Efterfrågan har varit större än tillgången.
Plasten kostar lite mer för lantbrukaren och också Lantmännen och leverantören bidrar med samma summa – som går till Bröstcancerfonden. För halmbalarnas del är det 50 kronor eller 5 euro per part. Sammanlagt har man nu fått ihop 300 000 kronor, eller cirka 30 000 euro.
– På något sätt känner vi alla någon som är drabbad, det blir ett starkt engagemang, säger Wahlström.
Kampanjen syns också bland annat på Instagram.