Fransk-japanska "Fyren" vann Guggenheimtävlingen
Omröstning och en jury som inte är överens. Resultatet är en samling paviljonger i trä och som blickfång en fyrbåk. Nu ska man räkna ut vad byggnaden kostar. Projektets öde klarnar kanske sent i höst.
Vinnaren i arkitekttävlingen för Guggenheim i Helsingfors är den fransk-japanska duon Nicolas Moreau och Hiroko Kusunoki som har ritat ett museum där helheten består av en länga paviljonger med fasader i svart förkolnat trä och glas samt torg som delvis är under glastak. Kronan på verket, och problemet, är uppstickaren, en byggnad som snarast kan liknas vid en fyr och som är högre än rekommenderat.
Juryn, som bestod av elva personer varav sex finländare, beskriver konceptet "Art in the City" som särpräglat och modernt med djup respekt för platsen och omgivningen.
Både Moreau och Kusunoki har arbetat för erkänt stora japanska arkitekter innan de öppnade gemensam byrå i Paris för fyra år sedan, och det japanska inflytandet i helheten är tydligt med takstrukturer som strävar uppåt och med ett formspråk som är stramt och återhållsamt på ett japanskt vis.
– Visst kan man säga att det vinnande förslaget är som en främmande farkost som landstigit i Helsingfors. Det kommer att ta tid att vänja sig vid det svarta träet, men samtidigt ska förslaget ha en eloge för att spegla nya trender där museer inte längre är hus som man bara stiger in i för att se på konst. Byggnaden är finstämd, flexibel och intressant, säger arkitekten Rainer Mahlamäki som satt i juryn.
Han berättar också att juryn röstade om förslaget, bland annat för att det inte fanns en självklar vinnare trots att rekordmånga, 1 700 arkitektbyråer deltog i tävlingen. Jurymedlemmarna Helena Säteri, överdirektör på Miljöministeriet och Mikko Aho, chef för stadsplaneringskontoret bekräftar att juryn inte var enig, men ingen vill heller hävda att konstellationen var Finland mot resten av världen.
– Vi var ense om att det behövs ett nytt koncept och inte bara ny arkitektur för att museet också ska bli ett vardagsrum för helsingforsarna, tillägger Säteri.
Resultatet i tävlingen förkunnades i går och tillfället föregicks och åtföljdes av idel lovord och optimism inför kommande beslut. Faktum är att den privata insamlingen har 10 miljoner euro som är öronmärkta för licens och andra avgifter som går direkt till Guggenheimstiftelsen. För licensen behövs emellertid 28 miljoner, men Ari Lahti som håller i trådarna, försäkrar att insamlingen har flyt.
– Dilemmat är att det finns parter som gärna bidrar men inte ger utfästelser om stöd innan Helsingfors stad har fattat beslut om att genomföra projektet.
Affär mellan stad och stiftelse
Frågan om hur och vem som ska finansiera själva byggnaden är öppen. Guggenheimstiftelsens chef Richard Armstrong är övertygad om att den nya regeringen har den rätta urbana attityden för att dra sitt strå till stacken men signalerna från regeringen tyder på att den amerikanska charmoffensiven och lobbningen inte har bitit.
Kulturminister Sanni Grahn-Laasonen säger i ett pressmeddelande att regeringen inte har dryftat Guggenheimmuseet och att hon snarast ser projektet som en affär mellan Helsingfors stad och Guggenheimstiftelsen.
Handelskammaren gick i måndags ut med sitt stöd till museet och menade att det sätter fart på kommers och handel tack vare sitt värde som turistattraktion.
På plats på prisutdelningen i Helsingfors är också chefen för Guggenheim i Bilbao, Juan Ignacio Vidarte som säger att det spanska museet, som uppfördes enligt spektakulära ritningar av Frank Gehry, har fungerat som en symbol och katalysator för uppsvinget i staden.
– Bilbaomuseet har fortfarande efter drygt 20 års verksamhet omkring en miljon besökare.
Helsingfors stad har för sin del redan en gång röstat ned museet, och står nu i beråd att ta upp ärendet ytterligare en gång. Överborgmästare Jussi Pajunen sade redan i måndagens HBL att man ska granska museet ur näringspolitisk synvinkel.
Pajunen sade också att arbetet med att räkna exakt ut vad bygget kostar kan komma i gång nu när man vet vilket förslag som fick första pris.
– Räkna med mellan 100 och 200 miljoner euro, säger Rainer Mahlamäki.
Pekka Korpinen, tidigare bi- trädande stadsdirektör i Helsingfors, säger för sin del smått syrligt att det dröjde hundra år att komma till skott med planeringen av Tölöviken.
– Jämförelsevis gäller det att inse att planeringen av området kring Södra hamnen har pågått bara ungefär tjugo år.