"Världens framtid formas i Kalifornien"
Finlands generalkonsulat ligger på Olympic Boulevard i västra Los Angeles. Olympic är en typisk LA-gata med sex filer och ihållande trafik. Chefen för Finlands generalkonsulat i Los Angeles, Juha Markkanen, sitter på femte våningen med knappt tio kolleger.
Precis som alla andra ambassader runt om i världen finns konsulatet i ett vanligt kontor. Den dag HBL besöker konsulatet ordnas på kvällen en jazzkonsert på residenset i Bel Air. Där finns det mer glamour.
Juha Markkanen föddes i Jäppilä, en liten ort i Savolax. Efter skolan studerade han juridik och började jobba på Utrikesministeriet.
– Jäppilä var minst sagt ett helfinskt område, men jag minns att jag alltid gillade det svenska språket. Redan då tyckte jag att det var viktigt att Finland var en del av Norden.
Lagarbete behövs
Mellan 2010 och 2013 jobbade Markkanen på Finlands ambassad i Stockholm, för två år sedan flyttade han till generalkonsulatet i Los Angeles. Han beskriver det som en påtaglig skillnad att komma från en av de största ambassaderna till en mycket mindre.
Det var bara att kavla upp ärmarna och sätta igång med arbetet. En stor del av jobbet handlar om att marknadsföra Finland i Kalifornien och få finländarna att förstå hur viktig vår närvaro är här.
– Finland har många bra sidor och vi finländare är duktiga på teknologi, men vi är usla på att marknadsföra oss själva. Om ingen känner till våra innovationer är de värdelösa. Svenskarna och amerikanarna är mycket bättre på att skapa kontakter.
Markkanen förklarar att både svenskar och amerikaner är generösa med kontakter och duktiga på att föra folk samman trots att de själva kanske inte har en direkt nytta av det. Det lönar sig nämligen i längden.
– Här hör man ständigt folk säga: "You should meet him or her". Vi finländare borde lära oss att jobba som ett lag och hjälpa varandra framåt: Team Finland! I stället för att gnälla och tycka synd om oss själva.
"Finländare kunde jobba mer"
I Los Angeles-området bor det mellan 2 000 och 3 000 finländare. Markkanen förklarar att Finlands ekonomi är starkt kopplad till innovationer och eftersom Kalifornien är innovationernas Mecka är det naturligt att allt fler entreprenörer flyttar hit.
Markkanen och hela generalkonsulatet finns till för att hjälpa dem. Själv beskriver han sig skämtsamt som Finlands marknadsföringschef i Kalifornien.
– Både Finland och Sverige är småttingar här. Kalifornien är världens sjunde eller åttonde största ekonomi, i fjol gick staten förbi Brasilien. Här finns stora företag som Apple, Google, Yahoo och Facebook. Teslachefen Elon Musks rymdprojekt, SpaceX, med 3 500 anställda ligger bara en bit söder om Los Angeles.
– Finland förstår inte riktigt alltid hur viktigt det är att vi också finns på USA:s västkust. Hela världens framtid skapas här! Allt fler företag flyttar från Silicon Valley ner till Los Angeles. Här är det soligare och än så länge lite förmånligare att bo. LA är också unikt i och med att UCLA, USC och Caltech finns i staden, tre av världens hundra bästa universitet. Många företag flyttar ner till LA för att rekrytera.
Det amerikanska samhället kretsar till stor del kring jobb. Markkanen säger att amerikanerna är vana vid att jobba mycket hårdare än finländarna.
– Ibland tycker jag att vi finländare kunde jobba mer, men i Finland förstår man också att jobbande människor behöver semester, något som inte alls är en självklarhet i USA.
Semester hemma
Semester firar Markkanen hemma i Finland. Där blir det stadssemester i trerummaren i Hertonäs strand och ett besök uppe i Savolax.
– Jag ska umgås med vänner och äta finländsk mat. Efter nästan ett helt yrkesliv utomlands har Facebook gjort det lättare att hålla kontakten med närstående hemma i Finland, men det bästa är ändå att träffa dem. Markkanen säger att han är av den generation som än så länge bara använder Facebook, men snart ska börja med Twitter. En marknadsföringschef måste ha koll på sociala medier.