Kunderna gillar postservice i kiosk
Posten stänger 77 kontor inom tre år. Det betyder att servicen utlokaliseras till 100 nya servicepunkter. I R-kiosken i Kottby är postservice redan vardag.
Samarbetsförhandlingarna inom Posten slutade med att antalet postkontor minskar till 21 kontor från de nuvarande 98. I praktiken innebär det att posttjänsterna utlokaliseras till butiker och kiosker och att 319 personer inom Posten kommer att sägas upp. Samtidigt blir tjänsterna enligt Posten mer tillgängliga för kunderna.
– Vårt mål är att förbättra kundservicen. Vi vill förbättra tillgängligheten genom att möjliggöra service kvällstid och under helger, säger Riku Kuusisto som ansvarar för Postens servicepunkter.
På frågan om hur kunderna tagit emot förändringsplanerna svarar Kuusisto att de i allmänhet inte väckt upprörda känslor.
– Vi har fått frågor om vart postservicen flyttas då hemkontoret stänger. Folk vill veta vad som händer men någon direkt oro har vi inte upplevt.
Posten fortfarande viktig
Till exempel R-kioskerna har redan i flera år erbjudit posttjänster under sitt tak.
De flesta kioskerna har en leveranstjänst för näthandelsprodukter levererade via kurirfirmor och antalet kiosker med en full post– service ökar hela tiden från nuvarande cirka 75.
Enligt Teemu Rissanen, chef för R-kioskkedjan, har servicepunkterna i R-kioskerna exakt samma utbud på tjänster som ett traditionellt postkontor.
– Posten är en viktig del av det finska samhället. Näthandel blir allt vanligare och speciellt under julen ökar användningen av posttjänster markant. Därför är det viktigt att servicen fungerar för kunderna på bästa möjliga sätt, säger Rissanen.
Hans logik verkar stämma, för feedbacken som når Posten gällande serviceställen utanför postkontoren är oftast bra.
– Den feedback vi fått då vi utlokaliserat postservicen i stället för att bevara postkontor har varit allmänt positiv. Folk ser det här som en möjlighet till en mer fungerande vardag då de kan ta hand om postärenden i samband med till exempel ett butiksbesök, säger Riku Kuusisto.
- I samband med samarbetsförhandlingarna 16.6.2015 beslöt Posten att stänga 77 av sina 98 kontor.
- Det betyder att 319 personer blir utan arbete. Från början var planen att avskeda 380 personer.
- Förändringen kommer att öka postservicepunkerna med hundra från nuvarande 1 400.
- Postkontoren som beslutet gäller kommer att stängas innan utloppet av år 2018. Posten lovar att meddela invånarna om förändringar angående deras hempostkontor.
- I huvudstadsregionen kommer sex postkontor i Helsingfors, ett i Vanda och ett i Esbo att sparas.
Kvaliteten ska inte lida
En oro kring hur förändringarna påverkar kvaliteten på servicen har emellertid också vaknat bland kunderna. Kommer personalen att vara utbildad för postservice?
– Personalen i lokaler med postservice får samma utbildning som postpersonalen fått. Vi följer också med kvaliteten på servicen. Det är ju viktigt för alla parter att det här fungerar smidigt, svarar Riku Kuusisto.
Han poängterar att mänskliga misstag händer hur utbildad personalen än är.
Längre öppettider lockar kunder
Kottby R-kiosk har haft full postservice sen postkontoret i Kottby stängdes år 2012.
Posttjänsterna används flitigt av invånarna och den allmänna åsikten är att det fungerar bra.
– Det här är en toppengrej. Nu är postkontoren ännu närmare invånarna, säger Kimi Seppänen som precis varit och hämtat ett paket.
Kunden Matti Vaittinen är av samma åsikt.
– Det här är en bra utveckling. Fast det är förstås synd att folk måste bli avskedade.
Varken Seppänen eller Vaittinen har upplevt problem med att postservicen har utlokaliserats i R-kiosken i Kottby.
– Det bästa med att postservicen flyttat till externa leverantörer är de långa öppettiderna och att sevicen då finns på kortare avstånd. Jag har nog ingenting negativt att säga egentligen, säger Vaittinen.
Men om allting med externa servicepunkter utanför kontoren är så bra enligt alla parter, varför behålls då en del av postkontoren? Gör de egentligen någon nytta?
– Det är fortfarande viktigt att vi utvecklar vårt varumärke. Vi ska fortsätta utvecklas och vill prova och lansera nya innovationer på ett säkert sätt. Dessutom vill vi fortsättningsvis kunna ha ansikte utåt, förklarar Riku Kuusisto på Posten.