Bonnier Books-vd:n: Vi tror på litteraturen
En bra och stark bokhandel är till gagn både för litteraturen och för hela samhället. Det säger Jacob Dalborg, vd för Bonnier Books som blir Akademiska bokhandelns nya ägare.
Bonnier Books vd Jacob Dalborg är i det här skedet förtegen om vilka planer det svenska medieföretaget har för Akademiska bokhandeln. Enligt Dalborg är den primära planen nu att affären ska gå i mål, vilket han inte ser några hinder för.
– Planerna i detalj berättar vi mer om när affären är slutförd. Men rent allmänt har vi en stark tro på litteraturen, både dess roll i samhället och självklart också som affärsmöjlighet. Det viktigaste med litteraturen är innehållet, men också tillgängligheten. Akademiska bokhandeln är en enormt viktig aktör för att skapa tillgänglighet till böcker.
Sedan tidigare är Bonnier Books nätbokhandel Adlibris verksam i Finland. Den fortsätter enligt nuvarande koncept och varumärke också efter Akademen-affären. Vad gäller eventuella synergieffekter säger Dalborg att det är saker man får titta på.
– Men Akademiska bokhandeln måste stå på sina ben och Adlibris på sina. Sedan tror jag att de växer och drar varandra. Vissa läsare gillar att handla på nätet och andra tycker om att botanisera i en bokhandel. Akademen och Adlibris kommer att både vara konkurrenter och att bredda möjligheterna att ge läsarna den tillgänglighet vi tycker är nödvändig.
Enligt Dalborg handlar det om att berättelserna ska finnas i den form och i de distributionskanalerna som läsarna vill.
– En del vill läsa en inbunden bok, andra en pocket, vissa vill läsa digitalt och andra gillar ljudböcker. Det viktiga är att hela paletten finns. I den utvecklingen vill vi vara med.
Bonnier Books har verksamhet i nio länder. Av dem är Finland det land där bokförsäljningen rasat mest under flera år.
– Jag tror inte att finländarna läser mindre, men det krävs god tillgänglighet, köpvänliga affärer där konsumenterna hittar det de söker och där de kan få råd.
Hur kommer affären att påverka det svenska inslaget på Akademen?
– Det vore ju väldigt märkligt om vi slutade sälja svenska böcker. Det har varit en del av Akademiska bokhandelns varumärke och det kommer vi självklart att fortsätta med.