"Mandatet är gränskontroll, inte sjöräddning"
Inget pekar på att antalet människor som söker sig till Europa kommer att minska, säger Frontex högsta chef Fabrice Leggeri i en exklusiv intervju.
Från 47-årige Fabrice Leggeris kontor i Warszawa omsätts Europas migrations- och gränspolitik i praktiken. Leggeri har onekligen rätt kvalifikationer för jobbet – han rekryterades från franska inrikesdepartementet där han ansvarade för ”kampen mot irreguljär migration”.
I en intervju försvarar han Frontex verksamhet och menar att man helt enkelt gör sitt jobb utifrån de lagar och regler som angivits på EU-nivå, i Schengenavtalet, regelverken för Frontex och Eurosur med mera.
– Vi leder gemensamma insatser för att stödja medlemsländerna i svåra situationer när det gäller gränskontroll.
Vilka är de svåra situationerna 2015?
– Ni känner så klart till situationen i södra Italien med migrationsflöden från Libyen. Situationen är speciell i Grekland på grund av större flöden av migranter. Speciellt flyktingar från Syrien och Mellanöstern kommer till de grekiska öarna via Turkiet. Eller till grekiska och bulgariska fastlandet. Och så den ungerska gränsen nära Balkan.
Fabrice Leggeri säger att Frontex uppmätt ungefär 155 000 ”irreguljära gränsövergångar” på de här platserna i år.
– De yttre gränserna utsätts för extremt hårt tryck.
Hur ser det ut för 2016?
– De bakomliggande faktorerna till migrationen ser sannolikt ut att vara desamma nästa år. Det är krig i Mellanöstern, vi har läget i Syrien, i Irak. Det finns så många fallerade stater –
Libyen kan än så länge inte vara en partner. Vi behöver motparter som kan kontrollera sitt territorium effektivt. På Afrikas horn är situationen extremt svår vad gäller fattigdom men också vad gäller bristen på lag och ordning och demokrati, grundläggande rättigheter.
Er prognos pekar på en ökning av antalet migranter till Europa nästa år.
– Jag kan inte föreställa mig att antalet migranter blir färre nästa år. Det bästa vi kan förvänta oss är en stabilisering.
Skulle du säga att era insatser är finansierade för fler migranter?
– Budgeten för våra insatser i Medelhavet har ökat. Vi har 26 miljoner euro extra i år. Nästa år får vi 45 miljoner euro extra. Målet var att tredubbla budgeten för insatserna i Medelhavet.
Lyckades du med det?
– Nu har vi den budget vi har. Nu är utmaningen att få patrullbåtar, helikoptrar, flygplan från Schengen-länderna. Gränsvakter som tillhandahålls av medlemsländerna.
Den som läste Frontex rapporter i fjol – vilket gjordes i Europas huvudstäder – kunde svart på vitt se den kraftigt ökande migrationen över centrala Medelhavet. Drygt 170 000 människor från 53 olika länder tog sig från Libyen mot Italien. Över 80 procent togs om hand av den italienska kustbevakningens särskilda insats Mare Nostrum.
En av slutsatserna, och den går att läsa i samma rapporter, var att just Mare Nostrums närvaro nära Libyen lockade transportörer och migranter att ta chansen. Medlemsländerna valde i vintras att inte finansiera en förlängning av Mare Nostrums sjöräddningsuppdrag utan i stället lansera den mindre gränspatrulleringsinsatsen Triton genom Frontex.
Fabrice Leggeri understryker att den hårt kritiserade Triton-insatsen nu är uppgraderad med fler fartyg.
– Vi har även utökat patrulleringsområdet söderut mellan Italien och Libyen för att kunna upptäcka migrantbåtar och bidra till sjöräddningsinsatser.
Vad är det primära målet med de extra resurserna?
– Att ha fler man till sjöss i syfte att minska antalet olycksoffer. I början av året förolyckades många eftersom smugglare i Libyen tvingade ombord migranter på jollar och mycket små fiskebåtar.
Du har sagt i en tidigare intervju att sjöräddningsuppdrag inte är prioriterade för Frontex.
– Det är ett felcitat. Legalt har Frontex inget mandat för sjöräddning. Från ett legalt perspektiv saknar EU behörighet, det är en nationell fråga. Vad vi däremot kan göra är att öka kapaciteten inom vårt mandat, som är gränskontroll. Det innebär att vi kan tredubbla vår insats. Det betyder att den kan göras tillgänglig för italienska myndigheter som bedriver sjöräddning. Det är ett indirekt bidrag. Det får inte vara kärnan i vårt uppdrag på grund av legala skäl.