Berner för in företagstänk i ministeriet
Anne Berner är positivt överraskad över hur många frågor på Kommunikationsministeriet som berör näringslivet. På trafiksidan finns privatföretagare och i övrigt gäller det att bygga förutsättningar för näringslivet, påpekar den nya kommunikationsministern.
Digitalisering är ett ord som upprepas ofta när färska kommunikationsministern Anne Berner (C) talar om sitt arbete som minister. Digitaliseringen är en av den nya regeringens stora frågor och något Berner tror mycket på.
– Vi har en bra möjlighet att bli föregångare då det gäller 5G. Digitalisering är så mycket mer än infrastruktur, det är också en fråga för näringslivet när det gäller att hitta nya affärsmodeller och ta fram nya innovationer.
Anne Berner har blivit känd bland annat som familjeföretaget Vallila Interiors ägare och styrelseordförande och som en av initiativtagarna bakom det nya barnsjukhuset i Helsingfors. Hon har också haft flera andra styrelseuppdrag.
I våras beslöt hon att ställa upp i riksdagsvalet för att försöka påverka politiskt i de frågor hon talat för i andra sammanhang.
En av de frågorna är vikten av den tredje sektorn, något Berner tror starkt på. I sitt arbete kring barnsjukhuset har hon lärt sig mycket om nya sätt att använda och också ersätta välgörenhet och nya sätt att bygga upp projekt vid sidan av de invanda processerna inom den offentliga sektorn.
– Det nya barnsjukhuset byggs utifrån barnens behov, framtidens skolor kunde byggas upp på samma sätt. Det här är ju inte mitt bord i regeringen, men man kan alltid drömma, säger kommunikationsministern.
Nya tankebanor
Anne Berner säger att hon vill föra in nya lösningar och nya sätt att arbeta. Det gäller att kunna förnya sig för att komma över svackor, ett företag i det privata näringslivet vet vikten av att förändra och förnya. Samtidigt säger hon sig vilja lära av den offentliga sektorn och inte tillämpa bara en lära.
– Jag har fått en otrolig respekt för dem som leder kommuner och städer. Med begränsade resurser och lagstadgade uppgifter ska de åstadkomma resultat.
Kommunikationsministern vill införa nya tankebanor också när det gäller lönsamhet i den offentliga sektorn. Projekt, till exempel vägar, som görs i samarbete mellan privat och offentligt ska avkasta för de privata placerarna. Men för att också skattepengar ska få avkasta krävs nya lösningar, konstaterar hon.
– Här krävs ett högt etiskt och moraliskt tänkande, det gäller att se till helheten och hur det bästa slutresultatet nås.
Anne Berner medger att som både ny riksdagsledamot och som färsk minister har hon mycket att lära.
– Men jag lär mig snabbt, försäkrar hon med ett skratt inför sin första resa till ett ministermöte i EU.
Eget ansvar
Hon säger sig vara glad och motiverad då det gäller det nya jobbet och tacksam för förtroendet från statsminister Juha Sipilä (C), men påpekar samtidigt att arbetet på inget sätt kretsar kring hennes person.
Kommunikationsministeriet är det näst minsta av ministerierna, och Berners mål är att det ska kunna bidra till helheten mera än vad storleken ger vid handen för att uppfylla regeringens gemensamma mål.
- Född i januari 1964.
- Familjen består av man och tre söner.
- Bosatt i Esbo.
- Ekonom från Hanken 1986.
- Jobbat på familjeföretaget Vallila Interior sedan 1986, som vd från 1989 och som styrelseordförande sedan 2012.
- Varit ordförande för Familjeföretagarnas förbund.
- Lett arbetet med insamlingen för det nya barnsjukhuset.
- Innehaft flertalet styrelseposter, bland annat i Ilmarinen och Soprano.
Något uttalat program har den färska ministern ännu inte. Vägnätet ska hållas i skick och utvecklas så att det skapar förutsättningar för företagsamhet och investeringar. Digitaliseringen ska lyftas fram och synas bättre och det ska investeras i nät.
– Min uppgift är att leda arbetet, och som i näringslivet ställer vi upp mål och mätare för att se hur vi nått målen.
Ett konkret mål den nya regeringen satt upp är att se över Yles framtida ställning. Arbetet ska göras i en parlamentarisk arbetsgrupp och Berner vill inte förekomma gruppens arbete. Hon konstaterar ändå att det behövs en bra och stark fri mediemarknad och att Yles finansiering ska vara rättvis.
– Men de privata mediebolagen har också ansvar för sin egen ekonomi.
Hittills har ministern sagt sig vara villig att jobba för att få bort momsen på digitala produkter, men någon motsvarande momsfrihet för papperstidningar finns inte på agendan just nu. Världen blir allt mer digital, påpekar hon.
Själv läser Berner ändå gärna sin tidning på papper. Bildsättning och prioriteringar ger en god bild av hur man tänkt på redaktionerna, tycker hon.
Vid sidan av kommunikationsfrågorna landade också Åland på Anne Berners bord. Det säger hon sig vara glad över, Åland har i åratal varit ett sommarmål då hon rört sig på havet.
– De åländska frågorna har jag inte hunnit sätta mig in i ännu, men jag hoppas kunna besöka Åland och diskutera dem i augusti.