Strejk stängde postkontor – som kan slå igen för alltid
Postens dryga hundra kontor var i onsdags stängda i hela landet. Orsaken var planerna på att postkontoren ska försvinna inom ett par år.
Postkontoren runtom i landet var stängda i onsdags då personalen gick i strejk på grund av missnöje med de pågående samarbetsförhandlingarna i bolaget. Enligt Postens företrädare förlöpte strejken ändå relativt problemfritt, trots att den kom som en överraskning.
– Någon större kundrespons har vi inte fått. Nittio procent av Postens tjänster fungerade trots att de egna kontoren var stängda. Förstås beklagar vi de olägenheter som det förorsakat kunderna, men samtidigt kom strejken som en liten överraskning för oss då förhandlingarna fortfarande är oavgjorda, säger Riku Kuusisto som ansvarar för Postens serviceställen.
På fackets sida förstår man ändå inte arbetsgivarens förklaringar om att strejken var överraskande.
– Jag vet inte hur det kan vara så överraskande för arbetsgivaren då förhandlingarna varit exceptionellt svåra. Vi gav dem vårt motförslag i fredags och förväntade oss ett svar, men det har vi inte fått. I stället har de bara presenterat sina egna förslag och målat upp skräckscenarier. Det blev lite för tufft för oss, förklarar huvudförtroendeman Mirja Sandberg på Finlands Post- och logistikunion (PAU).
Trots att nästan alla av de 98 kontoren var stängda, så fungerade de 800 utlokaliserade serviceställena och 400 paketautomaterna ändå som vanligt.
Kontoren utlokaliseras
Strejken är en följd av att Postens planer på att stänga över 80 av de nuvarande 98 postkontoren. Det skulle innebära att upp till 380 av de 500 som jobbar på kontoren skulle bli utan arbete.
Vid Posten anser man ändå att det inte handlar om en nedkörning av servicenätet, trots att det i framtiden kanske finns bara dryga tio postkontor i landet. Även om vanliga postkontor stängs strävar man efter att öppna nya utlokaliserade serviceställen i samband med dagligvaruhandeln.
– För kundens del ändras i praktiken nästan inget. Nittio procent av postkontoren sköts redan nu av ombud, och vi strävar efter att öppna hundra nya. Det skulle betyda fler serviceställen och automatiskt även längre öppettider, säger Riku Kuusisto.
Kuusisto poängterar också att man ännu inte slagit fast antalet postkontor.
– Vi kommer att ha ett eget nätverk av serviceställen även i fortsättningen. Det är viktigt för oss både för att vi vill utveckla vår service och för Postens varumärke, säger Kuusisto.
Sämre service
Sandberg är ändå orolig för att kvaliteten på servicen kommer att försämras.
– Unionen har gjort en utredning om hur Postens tjänster fungerar på de egna serviceställena och i dem som utlokaliserats till butiker, och kvalitetsskillnaderna är tydliga, säger Sandberg.
– Vi kan fokusera enbart på posttjänsterna och har då självklart helt andra förutsättningar att sköta jobbet än de som får göra det vid sidan om arbetet i en butik,
Hon säger att också kunderna verkar dela fackets oro.
– Vi har fått mycket respons sedan samarbetsförhandlingarna inleddes i april. Kommunerna har varit häpna över att de inte informerats om Postens planer, företagskunderna har varit oroliga och också de privata kunderna har uttryckt en önskan om att bevara de egna postkontoren.
De postanställda ska återvända till jobbet i dag och PAU och Posten ska avsluta samarbetsförhandlingarna tisdag. Sandberg är ändå väldigt uppgiven, och tror inte att det längre går att göra något för att rädda postkontoren.
– Tyvärr verkar det nu att arbetsgivaren kör igenom sin plan. Det går inte att väcka dem trots att det handlar om flera hundra personers arbete, säger Sandberg.
Kuusisto hoppas ändå att parterna kan fortsätta förhandla.
– Vi har lovat arbetstagarna att återkomma till deras förslag. Jag tycker att det är lite konstigt att de anser att vi inte lyssnar på dem, även om jag förstår att förhandlingarna kommit som en chock för dem, säger Kuusisto.