Tror på lyxkaffe i postlådan
I februari öppnade webbutiken slurp.fi med en enkel huvudprodukt: en fortlöpande prenumeration på skräddarsytt kaffe som postas hem varannan vecka.
Något oväntat är det två unga jurister och en arkitekt, alla nästan är färdiga med sina studier, som öppnar dörren till kontoret som finns i en källare i Helsingfors. Trion bakom webbutiken Slurp vill föra mikrorosteriers mest lyckade kaffesorter ut i hela landet.
Idén föddes för ett par år sedan då grundaren Manuel Linnankoski själv blev så pass imponerad av en kopp etiopiskt kaffe på ett mikrorosteri att han ville sprida upplevelsen till flera människor. Med sig fick han sin bror Rafael Linnankoski och kompisen Tero Rehula.
– Både vi och våra vänner som vi bjöd på kaffe från smårosterier var överraskade över smakskillanden jämfört med kaffet vi druckit dittills. Många visste inte var man fick tag på det här kaffet och undrade vad de gått miste om under sina år som kaffedrickare, säger Manuel Linnankoski.
Företagets vision är klar: att påverka Finlands kaffekultur.
– Vi vill sprida kunskap om alternativ till vanligt kaffe och göra valmöjligheterna enkelt tillgängliga. Därför har vi också guider och redskap på vår webbplats. Det som driver mig är att bjuda människor på något nytt och imponerande, säger Linnankoski.
Marginell nisch
Finlands cirka tjugo mikrorosterier finns för det mesta i storstäderna. I Helsingfors finns flera, och också i Tammerfors och Jyväskylä har nya dykt upp. Killarna på Slurp hävdar att de hittat en outnyttjad nisch.
– Rosterierna jobbar oftast väldigt lokalt. Som kund måste man hitta de affärer som säljer kaffet eller besöka rätt café. Alla rosterier har inte ens en egen webbutik. Medan de ofta gärna fokuserar på rostningen, vill vi göra det enkelt för kunden att få kaffet hemlevererat eller till arbetsplatsen, säger Tero Rehula.
Enligt Slurp är deras webbutik det enda stället där man når de flesta finska mikrorosteriers utbud.
– Bor du på en mindre ort är du kanske beroende av den lokala stormarknaden, flikar Rafael Linnankoski in medan han skriver ut etiketter som han designat för nästa kaffeleverans.
Och visst befinner sig mikrorosterierna i marginalen av den tuffa kaffebranschen i Finland. Endast en bråkdel, kring en procent, av allt kaffe som rostas i Finland beräknas härstamma från mikrorosterier. Slurp, ännu i startgroparna, levererar strax under hundra kilo kaffe per månad. Tills vidare räcker det lilla källarutrymmet till.
Kunden väljer mängd, huruvida kaffet är ljust, mörkt eller espresso, samt hur kaffet ska vara malet. Men smakar det, så kostar det. Det är krävande att övertyga prismedvetna finländare att byta till ett uppskattningsvis fyra gånger dyrare kaffe. Då vanligt kaffe från de stora rosteribolagen ofta används som inkastningsprodukt i butiker, som till och med kan sälja varan på förlust för att få kunder på större uppköp, är det svårt för bolag som Slurp att konkurrera med priset.
– Visst, kanske det är orealistiskt att tro att alla börjar dricka handrostat kvalitetskaffe. Vi vill ändå upplysa om alternativen så att folk vet att kaffe kan smaka annorlunda, säger Rehula.
Bönfilosofi
I kedjan från odling till kaffekopp skiljer sig smårosteriernas filosofi från de storas. Enligt Slurp är kvalitetskaffet de säljer en annan produkt än vanligt kaffe. Bönorna odlas ofta på högre höjder där handplock är ett måste och skördarna mindre. Samtidigt är rostningen ett noggrant hantverk. Allt bidrar till smaken.
De stora rosterierna har traditionellt inte varit öppna med varifrån kaffebönorna kommer, även om man på den europeiska specialkaffeorganisationen SCAE:s finska avdelning påpekar att det blivit vanligare även bland etablerade aktörer att rapportera om bönornas ursprung, samtidigt som de kan erbjuda bönor av hög kvalitet.
– Det är sant att oetisk handel existerar i kaffebranschen. Men mikrorosterierna kan noga rapportera varifrån kaffet kommer. I bästa fall kan det samarbeta med odlarna för att produkten ska bli så bra som möjligt, säger Manuel Linnankoski.
Enligt Rehula gör priset att Slurp kan leverera kvalitetskaffe.
– För att kaffet ska hålla hög kvalité måste odlaren ha möjlighet att göra ett bra jobb. I mikrorosteriernas leveranskedjor får alla en skälig ersättning utan att någon tar en större vinst.
Entusiasm ger expertis
Manuel Linnankoski har under intervjun fullt upp med att brygga tre olika kaffesorter i olika mörkhetsgrader. Han har ett svar på vilken expertis trion har i kaffe.
– Vi på Slurp tenderar att snöa in på det vi sysslar med. Rent praktiskt finns det inte någon annan i Finland som testat alla mikrorosteriers sortiment, säger han och mäter upp kaffe med omsorg i ett filter som står på en digital våg.
Hur är det att vara företagare i Finland?
– Jättehäftigt! utbrister Rehula.
Linnankoski fortsätter:
– Man hör mycket om alla hinder för företagande i Finland, men inte är det alltför svårt. Det finns mycket stöd. En fördel med vår juristutbildning är att byråkratin med skatter, livsmedelsföreskrifter och annat har varit enklare att ta till sig.
Om Slurp vill förändra våra kaffevanor – hur långt räcker smårosteriernas kapacitet om alla vill dricka deras kaffe?
– I det här skedet ser vi det som en positiv utmaning, säger en leende Tero Rehula.