Så här ser framtidens butik ut
Titta och prova, men köp via nätet. American Express testar ett nytt affärskoncept i Helsingfors.
I flera år har man förutspått att framtidens butiker blir så kallade show room där kunderna tittar på och provar produkterna, men gör själva köpet via nätet.
I praktiken fungerar handeln i stor utsträckning så redan i dag; kunderna kollar in varorna i de fysiska butikerna men köper dem sedan billigare på nätet – till de fysiska butikernas stora förtret.
Sedan förra veckan testar kreditkortsföretaget American Express en hybridbutik på Nylandsgatan i Helsingfors, där man försöker kombinera näthandelns och den fysiska butikens fördelar.
Tre veckor åt gången ska ett visst varumärke visa upp sina produkter, sedan byts sortimentet. Kunderna tittar och provar men gör själva köpet via nätet, antingen via en terminal i butiken eller på sin egen dator, pekplatta eller mobil.
– På det här sättet vill vi väcka diskussion om detaljhandelns framtid och samtidigt testa hur modellen fungerar i praktiken, säger Jason Quirk, American Express Finlandschef.
Just nu kommer hybridbutikens sortiment från en känd tillverkare av sporttillbehör. Nästa företag i tur är ett kosmetikföretag. För att upprätthålla en viss exklusivitet är varorna sådana som annars inte går att köpa i Finland.
American Express har genomfört försök av det här slaget också på andra håll i världen. Enligt Jason Quirk är en plan att ge ett finskt varumärke synlighet i någon av kreditkortsbolagets andra hybridaffärer ute i världen.
I affären på Nylandsgatan sköter Henrietta Tastula betjäningen och är lyhörd för kundernas reaktioner.
– Responsen har enbart varit positiv. Trots att näthandeln har många fördelar verkar det fortfarande finnas ett starkt behov av att på gammaldags vis se och känna på produkterna. Att sitta hemma i soffan och utifrån bilder på skärmen gissa sig till vad som passar är inte samma sak, säger hon.
Kundbetjäningen i hybridbutiken ser Tastula också som en fördel som nätkunderna missar.
– Digitaliseringen går inte att bromsa, men vid näthandel går den sociala biten förlorad, vilket många kunder saknar.
Ytterligare en poäng med butikskonceptet är att möjligheten att prova leder till att returfrekvensen minskar. I dag returneras i vissa butiker uppemot hälften av alla onlineköp på grund av att kunderna beställt fel storlek.