Bilpool kan ge billigare boende
En ökad användning av bilpoolstjänster minskar behovet av bilplatser på tomterna, vilket gör det billigare att bygga. Däremot är det inte säkert att sänkta byggkostnader ger slutkunden billigare bostäder.
Markus Inkeri som bor i västra Helsingfors ska skjutsa sin son och behöver en bil i några timmar. Eftersom familjen normalt inte behöver bil till vardags äger de ingen bil. I stället anlitar de bilpool när de behöver.
– För oss blir det klart billigare än att själva äga bil, säger Inkeri.
Ibland har han använt en vanlig hyrbil men säger att bilpoolen är mer flexibel eftersom man via den kan få en bil också för bara ett par timmar.
– Till exempel om man ska hämta något från Ikea, säger han.
Inkeri har bokat bilen via nätet. När han är framme vid dess plats öppnar han dörren genom att slå in en sifferkod i mobilen. Startnyckeln finns i handskfacket och sedan är det bara att åka i väg.
Slukar dyrbar mark
För Inkeri och andra storstadsbor som inte dagligen behöver bil finns goda skäl att välja bilpool i stället för att själv äga bil. För Helsingforsregionen som helhet – som växer och förtätas – kan bilpooler spela en central roll i strävan att minska antalet utrymmeskrävande privatbilar. Enligt bilpoolen City Car Club kan en bilplats för en bilpoolsbil ersätta nästan tjugo privatbilsplatser.
– Inom Helsingfors stad funderar vi kontinuerligt på hur man ska få fler att dela på en bil, så att totala antalet bilar minskar, säger stadens trafikplaneringschef Reetta Putkonen.
Enligt Putkonen är det ändå inte staden som ska leverera bilpoolstjänsterna, utan enbart skapa förutsättningar för privata aktörer. Det sker bland annat genom att ordna plats för bilpoolsbilarna, samt genom att i stadskärnan erbjuda boendeparkeringsmärken som gäller hela innerstaden, och inte enbart enskilda områden.
Minskar byggkostnaderna
Ytterligare en åtgärd, som också kan få effekter på bostadsmarknaden, är stadens möjlighet att sänka minimikravet på antalet bilplatser på tomterna. Det har förekommit i några fall där byggföretaget eller byggherren erbjudit invånarna bilpoolstjänster, och i framtiden väntas sådana arrangemang bli vanligare.
Normalt är stadens minimikrav på bilplatser vid nybyggen i centrum ungefär en bilplats på två lägenheter. I förorterna är siffran 0,6–0,7 bilplatser per lägenhet. I stadens hyresbostäder tillåter man en nivå som är 20 procent lägre.
Kravet på bilplatser nämns ofta som en prishöjande faktor när huvudstadens bostadspriser debatteras. Reetta Putkonen räknar med att snittkostnaden för en bilplats på marknivå är 4 000–5 000 euro, räknat i tomtpriser. I ett parkeringshus är investeringskostnaden för en bilplats 10 000–25 000 euro beroende på utförande. I ett underjordiskt parkeringsrum är kostnaden per bilplats från 30 000 euro och uppåt.
– Bygger man i berget är kostnaden per bilplats från 50 000 euro och uppåt, säger Putkonen.
Det betyder att 5–15 procent av priset på en ny bostad utgörs av bilplatskostnader. Det uppger Henry Salo på byggföretaget Fira.
Färre bilplatser på tomten är alltså ett sätt att få ner byggkostnaderna. Kruxet är bara att det inte är självklart att lägre byggkostnader också återspeglar sig i sänkta bostadspriser för konsumenterna.
– När det gäller fritt finansierade bostäder är det den allmänna prisnivån i området som avgör vad konsumenten betalar. Byggbolag som sysslar med grynderverksamhet är inte nödvändigtvis intresserade av att sälja billigare än konkurrenten på granntomten, bara för att de själva fått ner sina byggkostnader, säger Henry Salo.
Enligt Salo är det svårt att sälja en bilplats separat och ta ett pris som skulle motsvara dess verkliga kostnad. Resultatet är att bilplatsens kostnad sätts på bostadens pris.
– I Finland är vi inte vana med att parkering kostar, vilket leder till att kostnaden flyttas över till boendet, säger Salo.
Gruppbyggande
Här slår Salo ett slag för så kallat gruppbyggande, vilket innebär att en grupp blivande invånare organiserar sig och tillsammans låter bygga, oftast i samarbete med någon sakkunnig partner. I sig är gruppbyggande ingenting nytt, men genom en lagändring som träder i kraft i september blir metoden enklare och stärker de inblandades rättsskydd.
– Vid gruppbyggande finns inga mellanhänder, utan alla sätt att sänka byggkostnaderna gynnar slutkunden. Vad invånarna betalar för sin bostad avgörs direkt av byggkostnaderna, inte av den allmänna prisnivån i området. I sådana fall är bilpoolstjänster, och därmed färre bilplatser, ett sätt att få ner bostadspriserna, säger Salo.