Rosella körde med olåst bogvisir
Viking Lines färja Rosella körde i vintras ut på öppet hav med bogvisiret olåst, skriver tidningen Ålands sjöfart. Källor uppger för tidningen att det vid tillfället blåste 15 meter per sekund med grov sjö.
Det var den 6 februari som befälhavaren ombord på Rosella, som låg i Mariehamn på Åland, upptäckte att bogvisiret inte gick att stänga.
I samråd med rederiets tekniske direktör beslutades att färjan skulle lämna kajen och att felet skulle åtgärdas under gång. Dock skulle färjan vända tillbaka om bogporten inte var lagad innan fartyget nådde öppet hav. Men enligt uppgifter till Trafiksäkerhetsverket ska Rosella ha hunnit ut på öppet vatten innan bogporten låstes.
Ålands sjöfart frågar Viking Lines tekniska direktör Tony Öhman varför fartyget inte vände tillbaka direkt.
– Det hade man kunnat göra, men vi ansåg att vi skulle få fast visiret om en liten stund. Att ligga vid kaj eller köra långsamt i hamnområdet i det läget spelar ingen roll för sjösäkerheten, säger Öhman till tidningen.
Viking Line uppger för FNB att Rosella hade vänt tillbaka om bogporten inte var lagad innan fartyget nådde öppet hav.
Enligt internationella sjösäkerhetsregler, som skärptes efter Estonias förlisning, är det strängt förbjudet att lämna kaj med öppet bogvisir.
Alla skrovportar ska vara stängda, besiktade och säkrade.
Avdelningschef Juha-Matti Korsi på Trafiksäkerhetsverket (Trafi) uppger att rederiets redogörelse om händelsen utreds som best.
– Trafi ser mycket allvarligt på den här sortens säkerhetsförbrytelser.