Facebook får stor makt över medierna
Facebook testar att låta utvalda medier publicera artiklar direkt på det sociala nätverket. Innehållet ska då gå tio gånger snabbare att ladda. Men experter ser risker med Facebooks ökade makt.
– Publicisterna hamnar väldigt mycket i händerna på Facebook. Det kan bli ett problem, att vissa medier blir godkända och andra inte, säger kommunikationsstrateg Annika Lidne.
Många analytiker har varnat för samma sak, att det här är ytterligare ett steg mot att Facebook kontrollerar allt mer innehåll på nätet.
– Facebook kan självklart säga att det är frivilligt, och att de bara erbjuder nya funktioner. Men de har samtidigt lite av en monopolsituation, säger Lidne.
Går snabbare
Facebook används sedan länge flitigt till att sprida artiklar, och läsaren länkas då vidare till mediesajterna. Det nya som presenterades i veckan, benämt "Instantarticles", är att texter och bilder publiceras direkt på nätverket. Vinsten för användarna är snabbheten, enligt produktchefen Michael Reckhow.
"Artiklar tar i dag i genomsnitt åtta sekunder att ladda, det överlägset långsammaste innehållet på Facebook. Med 'Instantarticles' går det tio gånger snabbare", skriver han i ett blogginlägg.
Medierna ska ha möjlighet att sälja annonser i artiklar, eller låta Facebook sälja annonser och ta 30 procent av intäkterna, skriver New York Times.
"Ren överlevnad"
Än så länge är det bara en rad stora och välkända medier som ingått avtalet, bland annat New York Times och BBC News. Om försöket faller väl ut kommer säkert fler att släppas in, bedömer Annika Lidne. Hon ser flera fördelar.
– Problemet för medier i dag är att överhuvudtaget nå ut, särskilt till dem som är yngre, och särskilt med andra artiklar än söta katter i träd. Där kan det här vara en strategi för ren överlevnad, för att få en ny generation att ens läsa artiklar.