Fiskars saxar får fint sällskap
Märken som Waterford, Royal Doulton och Royal Albert är det många som inte känner igen. Men efter att Fiskars köper bolaget WWRD som äger märkena blir ägaren finländsk och produkterna når i större omfattning hit.
Fiskars stärker sin ställning inom boendeprodukter genom förvärvet av brittiska WWRD, ett företag med en bland annat kristallglas och porslinsvaror i lyxklass. Affären är en konsekvent fortsättning på köpet av Royal Copenhagen 2013 och Iittala 2007. Från tidigare har bolaget märken som Arabia och Rörstrand.
– Vi är stolta över den här affären. Den gör oss till en av de ledande aktörerna då det gäller dukning och hushållsprodukter i ett lyxigt segment, säger Fiskars vd Kari Kauninkangas.
Fiskars vd understryker också att förvärvet innebär en bättre balans för verksamheterna inom bolaget som helhet. Boendeartiklarnas andel av omsättningen stiger från 25 procent till närmare 50 procent och blir ungefär lika stor som de funktionella produkternas, bland annat saxarnas och yxornas. Utelivsprodukternas andel krymper klart, men Kauniskangas understryker att alla delar är lika viktiga.
– Det här är ett stort steg för Fiskars och vår verksamhet växer så att omsättningen överstiger en miljard. Efter att affären slutförts är vi ett av världens ledande företag på lyxiga produkter för hushåll, säger han.
Fiskars omsättning var i fjol knappa 768 miljoner euro, medan WWRD omsatte drygt 400 miljoner. Nyförvärvets resultat låg i nivå med det Fiskars redovisade för sin affärsverksamhet.
Säljare av WWRD är det USA-baserade riskkapitalföretaget KPS Capital partners. Den skuldfria köpeskillingen är drygt 400 miljoner euro. Fiskars finansierar affären genom att sälja ut innehav i kortfristiga räntefonder.
Produkter till Finland
WWRD är i dagsläget ett väl integrerat företag med en ekonomi gott skick, konstaterar Fiskars ekonomidirektör Teemu Kangas-Kärki. Men då de amerikanska riskkapitalisterna tog över för sex år sedan var bolaget närmast konkursfärdigt, så amerikanerna har gjort ett gott jobb, påpekar han.
Det är ett begränsat antal av de nya lyxprodukterna som också innefattar Wedgwood, Waterford och Rogaska som i det här skedet finns på den finländska marknaden, men enligt Kauniskangas kan de mycket väl bli fler.
– Det här innebär en affärsmöjlighet för oss och affärsmöjligheter ska man ta vara på, säger han.
Förvärvet stärker Fiskars ställning, framför allt i USA och Asien, där WWRD har både egna affärer och finns i affärscentra och varuhus. Och eftersom Fiskars och WWRD:s sortiment kompletterar varandra ger det också Iittala och Royal Copenhagen nya distributionskanaler.
– Det är klart att våra varumärken i viss mån konkurrerar med varandra, men de riktar sig ändå till olika konsumentgrupper. Royal Copenhagen är till exempel ett speciellt segment med sitt handmålade porslin, säger Fiskars vd.
Klart i juli
Går allt enligt planerna är affären slutförd i början av juli. Då kommer Fiskars att berätta hur den beräknas påverka årets resultat och då kommer man också att kunna räkna ut synergier och samarbetsmöjligheter konkretare. Redan nu går Fiskars målmedvetet in för att locka nya placerare. Enligt Kauniskangas väcker företaget i sin nya form större intresse också utanför Finland.
Trots att mer än 40 procent av Fiskars ägs av familjerna Ehrnrooth och Fromond har antalet andra placerare de senaste åren ökat betydligt, från 6 000 år 2008 till 18 000 nu, omtalar vd.
Att han är nöjd med måndagens affär går inte att ta miste. Han framhåller flera gånger hur stolt han är över den.
– Vi har konsekvent byggt upp vår boendeverksamhet och våra lyxiga hushållsprodukter och blir nu världsledande. Det går inte att säga om vi är etta, tvåa eller tre, marknaden ser inte ut så, men vi är en av de ledande.
Att i och med affären bli kunglig hovleverantör till det brittiska hovet är ingenting som berör Kauniskangas.
– Vi är redan hovleverantörer till det danska hovet och levererar till Finlands president så det är inget nytt, ler han.
Affären fick Fiskars aktie att stiga med drygt sex procent på börsen i går.