Bromma flygplats är Sveriges Malm
Bostäder till tiotusentals människor eller en central flygplats som möjliggör smidigt resande – men med buller som bieffekt? Bland annat de värdena står på spel när cityflygplatsen Bromma diskuteras i Sverige.
Stockholm Bromma flygplats ser ut som flygplatser på mindre orter brukar göra: en terminalbyggnad med säkerhetskontroll och kafé, ombordstigning utomhus och en landningsbana.
Det är bara det att flygplatsen sett till passagerarmängden – 2,4 miljoner i fjol – är den tredje största i Sverige efter Arlanda och Landvetter i Göteborg. Och den finns mitt i stan, bara knappt 10 kilometer från Stockholms centrum. Det gör att Bromma har både varma förespråkare och starka motståndare. Likheterna med diskussionen kring Malms flygplats i Helsingfors är många, även om flygplatsernas funktioner är olika.
Precis som med Malm har Brommas vara eller inte vara diskuterats i många år. Den seglade upp som en valfråga och så sent som för en vecka sedan utfrågades statsminister Stefan Löfven om den i ett kritiskt konstitutionsutskott.
Efter valet beslutade den nyvalda majoriteten i Stockholm att flygplatsen ska vara stängd till 2022. Men Bromma är klassad som ett riksintresse vilket betyder att flygplatsen också är en regeringsfråga. Regeringspartiet Miljöpartiet är för en nedläggning, men för partnern Socialdemokraterna är det knepigt eftersom Löfven under valrörelsen lovade att Bromma ska bevaras. Och de borgerliga oppositionspartierna vill inte att flygplatsen läggs ner.
Det handlar om ekonomi mot miljö och bostäder, samt om en centrum-perfiferiproblematik, förklarar Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Pendling
Göteborg, Kalmar, Ronneby, Växjö, Ängelholm, Sundsvall. Det är vardagsmorgon strax efter klockan åtta och planen landar och lyfter med bara några minuters mellanrum.
Lisa Jerrhagen har startat från hemmet i Göteborg strax efter klockan sex, och halv nio är hon framme på arbetsplatsen i Solna, grannkommun till Stockholm. Hon arbetar i byggbranschen och veckopendlar.
– Skulle tåget gå så att jag hinner i tid till jobbet hade jag uppskattat det, men det gör det inte. Så kan det också alltid vara växlar som går sönder och sådant som försenar en.
Hon väljer Bromma för att hon är snabbare framme än om hon flyger till Arlanda, 40 kilometer norrut.
Per Jensen flyger från Århus i Danmark till Bromma flera gånger i veckan och berömmer också han att han efter bara 20 minuter i taxi är på kontoret. Bagaget rullar in på bagagebandet efter i snitt ungefär sju minuter. Det är en medveten strategi från flygplatsens sida, litenheten ska vara en fördel.
– Som affärsidé är Bromma bra, men jag kan förstå att den har blivit ett visst problem i stan, säger Jensen, affärsman själv.
Geografi
Inte långt bakom landningsbanan skymtar de närmaste grannhusen, och också över centrumstadsdelar som Södermalm och Kungsholmen flyger planen in på en låg höjd som den ovana lätt reagerar på. Ungefär 80 000 personer i Stockholmsområdet beräknas vara utsatta för flygbuller.
Miljöpartiet i Stockholm och trafikborgarrådet Daniel Helldén är bestämda.
– Vi har sagt att vi vill avveckla flygplatsen och flytta över trafiken till Arlanda och bygga bostäder i stället.
Det handlar om miljöaspekterna och att få bort bullret, men också om att använda marken till annat. Stockholm lider av omfattande bostadsbrist och på flygplatsen kunde till och med 50 000 lägenheter byggas, menar han. Dessutom begränsar inflygningarna höjden på husen i "halva Stockholm" vilket gör att effekten blir ännu större.
Men 24 000 är likaså en stor siffra. Så många jobb är hotade om Bromma läggs ner, för handelskammaren i Stockholm fram.
– Sveriges geografi gör att vi är väldigt beroende av flyget. Bromma är mer en fråga för hela Sverige än för Stockholm, säger vd Maria Rankka som i dagarna fått stöd bland annat från Gotland som vill diskutera frågan med stadens ledning.
Bromma har blivit ett nav för inrikestrafiken. Goda förbindelser är viktiga för att företagen ska kunna driva verksamhet ute i landet samt för att de ska få arbetskraft som kan flygpendla, menar Rankka. Arlanda ensamt fungerar inte enligt henne.
– Flera utredningar har kommit fram till att Stockholm behöver två flygplatser. Slot-tiderna och kapaciteten på Bromma går inte att flytta över till Arlanda.
Daniel Helldén kontrar med att bostadsbristen också hotar tillväxten.
Kan inte hota jobben
Socialdemokraternas finansborgarråd Karin Wanngård intar en mer försiktig hållning. Hon och partiet på lokal nivå står fast vid att Bromma ska stängas, men med en brasklapp.
– Vi kan inte lägga ned innan vi säkerställer att en stängning inte hotar jobb eller tillväxten.
En sådan utredning ska en samordnare utsedd av regeringen göra, och det ger också Socialdemokraterna med sina olika åsikter inom partiet en andhämtningspaus.
Under tiden satsar ägaren Swedavia på att utveckla flygplatsen. Aktionsgruppen Stoppa Brommaflyget fortsätter sin kamp mot flygplatsen, medan ett antal villaägarföreningar genom Mänskligt Brommaflyg talar för ett bevarande men med mindre trafikmängder. Och så finns det till och med de som tycker det är behändigt med en flygplats vid husknuten.